به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، سخنران این نشست نوشین طالبزاده بود که درباره زندگی و آثار و شخصیت ادبی رضا دانشور سخنرانی کرد.
رضا دانشور، نویسندهای پرتلاش و تاثیرگزار در ادبیات معاصر ایران است که در سال ۱۳۲۶ در مشهد متولد شد. دانشور درآثارش از جمله «عاشورا، عاشورا»، «کپرنشینها»، «نماز میت» و «خسرو خوبان» بیشتر درباره پدیده های اجتماعی و سیاسی روزگار خود گفته است.
زبان این نویسنده شیوا و روایتش گیرا است و با این ترفند توانسته است تا عمق وجود انسان نفوذ کند و خواننده را به تامل و تفکر وادارد.
طالب زاده نخست از فعالیتهای تئاتری و رادیویی رضا دانشور گفت و اینکه دانشور نخست با نمایشنامه نویسی از جمله نمایشنامه های «یک بار دیگر ابوذر» (۱۳۵۰)، «عقرب» (۱۳۵۲)، «شاهزاده و اژدها» (۱۳۵۳)، «رامرودیها» (۱۳۵۶) جای پای خود را درادبیات معاصر باز میکند.
وی در ادامه افزود: «رامرودیها» درباره مهاجرت روستاییان به شهر است. گویا آنچه در دستگاه اندیشگانی رضا دانشور پررنگ است، سفر و مهاجرت است که در دیگر آثارش هم می بینیم.
پژوهشیترین بخش این جلسه رویکرد تطبیقی طالب زاده به یکی از آثار رضا دانشور بود که او بر این اساس، ادامه داد: رضا دانشور نمایشنامه ای دارد با عنوان «مسافر هیچ کجا» که برشی از زندگی مهران کریمی ناصری را مینمایاند.
وی افزود: آقای کریمی پناهنده ایرانی بود که از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶ به علت سنگ اندازی های قانون مهاجرت، چند سال در ترمینال فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی کرد. استیون اسپیلبرگ نیز فیلم «ترمینال» را از همین ماجرای زندگی مهران کریمی در فرودگاه ساخته است.
طالب زاده ادامه داد: هر دو هنرمند با نگاهی خودویژه از این داستان واقعی، اثری آفریده اند که بازتابنده مهاجرت، هویت جویی، بی پناهی و معنای زندگی انسان است.
وی خاطرنشان کرد: دانشور در مسافر هیچ کجا به عمق روان شخصیت اصلی میرود و بعد فلسفی داستان را میپروراند ولی اسپیلبرگ جنبه های نمایشی و بصری داستان را پروردانده است.
در ادامه نوشین طالبزاده با رویکرد پست مدرنیسم به نقد دو داستان کوتاه از مجموعه داستانهای کوتاه دانشور که نشر چشمه منتشر کرده است پرداخت و ویزگی های پست مدرنیسم آثار کوتاه او را بررسی کرد.
در این جلسه عنوان شد که رضا دانشور به فرم بیش از محتوا توجه داشته و مرزهای بین شعر و داستان را با شیوه های پست مدرن مثل اتصال کوتاه، گسست زمانی و سیالیت ذهن، به هم نزدیک ساخته است.بی شک او در تلاش بوده که سبک نوینی در ادبیات داستانی پایه گذاری کند.
به گزارش ایبنا؛ در جلسه واکاوی شخصیت ادبی رضا دانشور جمعی از علاقمندان ادبیات و دانشجویان و داستاننویسان و ادبیات پژوهان نیز حضور داشتند.
نظر شما