به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ناهید عبدی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر، در مراسم بزرگداشت استاد سیدمهدی حسینی و همسرش، به تشریح ویژگیهای شخصیتی و آثار این استاد برجسته پرداخت. وی با اشاره به خصوصیات بارز استاد سیدمهدی حسینی، از جمله استواری، شخصیت اصیل و نیکنفسی، این استاد را نمونهای از شخصیتهای ماندگار در عرصه هنر ایران معرفی کرد.
در ادامه، ناهید عبدی با بیان نکاتی درباره مفهوم «استاد شاگردی»، گفت: شاید اصطلاح «استاد شاگردی» در اذهان عموم مردم مترادف با نظامی صلب و غیرقابل انعطاف به نظر برسد، اما در واقع این نظام آموزشی تاریخی ایران است که طی قرون و اعصار مختلف قوام و دوام یافته و موفق به تربیت نسلهای مختلف هنری و علمی شده است.
وی افزود: گرچه از حدود یک سده گذشته و با ظهور ساختارهای مدرن آموزشی در ایران، این نظام دیرپای تربیتی به حاشیه رانده شده است، اما اصول و بنیانهای آن هرگز فراموش نشد و با لطافت و درایت طبع استادان و معلمان، تا حداقل چندین دهه بعد از آن، روح و جوهره این نظام آموزشی همچنان در آموزش و انتقال ارزشهای اخلاقی و فرهنگی در هنر ایران باقی مانده است.
این سخنان نشاندهنده تأثیر عمیق نظام آموزشی سنتی ایران در تربیت هنرمندان و انتقال ارزشهای فرهنگی و اخلاقی در عرصههای مختلف است. ناهید عبدی با تاکید بر نقش استادان برجستهای همچون استاد سیدمهدی حسینی، تأسیس چنین نظام آموزشی را یکی از ارکان مهم هنر و فرهنگ ایرانی دانست که در طول تاریخ باعث پایداری و استواری آن شده است.
گفتنی است نمایشگاه «منظومه آبی» دربرگیرنده آثار بیش از یکصد تن از شاگردان ادوار استاد مهدی حسینی (در کتاب آثار استاد)، همسر ایشان (فرشته غازی راد)، شماری از همنسلان استاد و چند نسل از شاگردان مهدی حسینی است و تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۳ در گالری خیال مؤسسه صبای فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ برپاست.
نظر شما