یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
آيينه تمام‌نماي تلاش انسان براي زندگي

كتاب «داستان‌هايي كوتاه از ادبيات كرد» كه مجموعه داستاني از نويسندگان جوان و پيشكسوت كردي است، توسط آرش سنجابي گرد‌آوري شده و به تازگي از سوي انتشارات مرواريد به بازار نشر آمده است. درويشيان در مقدمه بر اين كتاب داستان‌هاي كوتاه كردي را آيينه تمام‌نماي زندگي انسان‌هايي پر تلاش در روزگاري با شرايط دشوار بيان كرده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، كتاب «داستان‌هايي كوتاه از ادبيات كرد» كه به كوشش آرش سنجابي گردآوري شده، حاوي داستان‌هايي از جوانان و پيشكسوتان داستان‌نويس كردي است. 

در اين مجموعه داستان «كت و شلوار دامادي» و «آبيدر» درويشيان نيز به چاپ رسيده. 

درويشيان در يادداشتي در آغاز اين كتاب كه «درباره فرهنگ و ادبيات كرد» نام دارد، نوشته: «افسانه‌ها و ضرب‌المثل‌هاي هر يك از قبيله‌هاي بي‌شمار كرد، ‌سرچشمه و خواستگاه راستين داستان‌ها و شعرها هستند و مردم همه اين افسانه‌ها را سينه به سينه نگهداري كرده و به نسل‌هاي پس از خود سپرده‌اند؛ اما دريغا كه هنوز چنان كه بايد و شايد مورد مطالعه ژرف‌نگرانه قرار نگرفته و مگر شمار كمي به نوشتار درنيامده است... 

فضاي داستان‌هاي كرد، ‌فضايي پر از سركوب، ديكتاتوري ، شكنجه و زندان و عشق‌هاي بي‌سرانجام و همراه باناكامي است، گرچه ممكن است معني و مفهوم زندگي يك انسان ياس و نااميدي شخصي باشد.» 

آرش سنجاي نيز در مقدمه كتاب درباره انگيزه‌هايش از گردآوري اين كناب اين‌گونه نوشته است: 

«ايده ابتدايي جمع‌آوري داستان‌هاي كوتاه از ادبيات كرمانشاه از آن جايي آمد كه سه‌شنبه‌ها در نشر چشمه و چهارشنبه‌ها در منزل به ديدار علي اشرف درويشيان مي‌رفتيم و ايشان مي‌گفت كه كرمانشاه پايتخت ادبيات كشور است و لازم است كسي بيايد و با حوصله روي ادبيات آنجا كار كند.» 

در اين مجموعه داستان آثاري از فريبرز ابراهيم پور، رحمان اميني، شاهرخ اميني، احسان حقيقي‌نژاد، آرش سنجابي، اسماعيل زرعي محمود شاه محمدي، فرياد شيري، محمد‌رضا كلهر، لاري كرمانشاهي، محسن ميرزايي، سپيده محمد‌آبادي، اردشير نوايي، عطا نهايي، مجتبي ويسي، نسرين هاشمي‌فر، منصور ياقوتي و مهرداد نوايي به چاپ رسيده است. 

اتوبوس زرد، تنهاترين، مجازات، دور ميدان فردوسي، خاطرات مدفون، آتاري، تيرگي، دلتنگي و شب‌هاي برفي، از جمله عناوين داستان‌هاي اين مجموعه داستان است. 

«داستان‌هايي كوتاه از ادبيات كرد» با مقدمه علي‌اشرف درويشيان و گردآوري آرش سنجابي، به شمارگان 1650 نسخه از سوي انتشارات «مروايد» منتشر شده. 

اين كتاب 294 صفحه‌اي با قيمت 4900 تومان در بازار كتاب به فروش مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها