یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۷
سروده‌ها و مقاله‌هاي يوسف‌نيا منتشر مي‌شود

سعيد يوسف‌نيا، شاعر، مجموعه شعري با عنوان «سايه‌هاي سپيد» را آماده انتشار، «پنجره‌هاي رو به خاك»(مجموعه مقاله) را در دست انتشار و تصحيح مجموعه مقاله‌ها و يادداشت‌هاي سيد حسن حسيني را در دست اقدام دارد.

يوسف‌نيا در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره مجموعه شعر «سايه‌هاي سپيد» توضيح داد: اين مجموعه در 100 صفحه شامل سروده‌هاي كوتاه و بلند نيمايي و با مضامين عرفاني، حكمي و اجتماعي است. هنوز ناشري براي آن برنگزيده‌ام اما به احتمال زياد توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.

وي در ادامه به ارائه توضيح درباره كتاب «پنجره‌هاي رو به خاك» پرداخت و گفت: «پنجره‌هاي رو به خاك» شامل 80 مقاله ادبي - فرهنگي درج شده در نشريه‌هاي تخصصي ادبيات و شعر با موضوع‌هاي مختلفي چون، شعر، نقد شعر، ادبيات داستاني، حكمت و فلسفه در دو دهه گذشته است که توسط انتشارات تكا به چاپ می‌رسد.

يوسف‌نيا اظهار داشت: در اين كتاب مقاله‌هايي در ارتباط با مولانا، بيدل دهلوي، سيد حسن حسيني و قيصر امين‌پور و بررسي انديشه، تفكر، خيال، حكمت و بحث‌هاي تئوريك شعر گنجانده شده است.

وي به عنوان برخي از مقاله‌هاي اين كتاب در حوزه شعر اشاره و تصريح كرد: بحث‌هاي نظري در ارتباط با شعر، شعر در نسبت با زبان، شعر در نسبت با تفكر و خيال و شعر در نسبت با حكمت و فلسفه موضوع و عنوان برخي از مقاله‌هاي اين كتاب هستند. تمام اين مقاله‌ها با ذكر منابع نوشته شده‌اند.

اين شاعر در توضيح رويكردش به مجموعه مقاله‌هاي حوزه شعر كتاب «پنجره‌هاي رو به خاك» افزود: به عنوان يك شاعر سعي داشتم نگاهي شاعرانه به مجموعه شعرهاي منتشر شده داشته باشم و به نقد و بررسي آن‌ها بپردازم.

وي به تشريح ديگر مقاله‌‌‌هاي گنجانده شده در اين كتاب پرداخت و توضيح داد: ادبيات جنگ در سه دهه گذشته، سيري در سلوك هند(سفرنامه هند با نگاهي شاعرانه)، ويرايش جديد 25 مقاله‌ با عنوان «بشنو از مولانا» كه پيش‌تر در روزنامه جام جم منتشر شده بودند، 25 مقاله كوتاه با عنوان «يك نكته از اين معني»(نگاهي به تك بيت‌هايي از شاعراني چون مولانا، ثنايي، عطار، بيدل دهلوي و صائب تبريزي) از ديگر مقاله‌هايي هستند كه در اين كتاب آورده شده‌اند.

يوسف‌نيا همچنين تصحيح مجموعه مقاله‌ها، ترجمه‌ها، يادداشت‌ها و دست‌نوشته‌هاي سيدحسن حسيني را در دست دارد. اين كتاب با مقدمه‌اي به قلم او و در 600 صفحه منتشر خواهد شد. هنوز عنوان قطعی این كتاب انتخاب نشده است.

وي در توضيح درباره این كتاب گفت: مجموعه يادداشت‌ها و مقاله‌هاي حسيني توسط همسرش به من سپرده شده تا تنظيم و ويرايش ادبي لازم بر روي آن‌ها صورت گيرد. انتشار اين كتاب تعريف تازه‌اي از حسيني ارائه، و بعد ديگري از ابعاد شخصيتي حسيني را نشان مي‌دهد.

اين شاعر به موضوع يادداشت‌ها و نوشته‌هاي حسيني اشاره و تصريح كرد: نوشته‌ها و يادداشت‌هايي در زمينه كاريكلماتور، نقد شعر، خاطره، ترجمه و فرهنگ‌نويسي در ميان آثار و دست‌نوشته‌هاي حسيني ديده مي‌شود. اين امر توانايي او را در زمينه‌هاي مختلف ادبي نشان مي‌دهد.

وي در پايان با تاكيد بر طنز به عنوان عنصر غالب در تمام مقاله‌هاي حسيني يادآور شد: طنز جزء لاينفك نوشته‌هاي حسيني است و حتي در جدي‌ترين آثار او نيز ديده مي‌شود.

سعيد يوسف‌نيا متولد 1344 تهران است. از جمله آثار منتشر شده او مي‌توان مجموعه شعرهاي «خلاصه باران»، «در جست ‌و جوی جانب‌ آبی» و «دوباره از خاك» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها