دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
شعر عاشورایی کرامت انسانی را بیدار می‌کند

رضا اسماعیلی، شاعر، معتقد است شعر عاشورایی می‌تواند به احیای کرامت‌ها و ارزش‌های انسانی در جامعه کمک کند؛ اما راز ماندگاری چنین شعری در پرداختن به بعد حماسه و عرفان در کنار سایر وجوه این شعر است.\

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب افزود: شعر عاشورایی ریشه در آموزه‌های وحیانی و قرآنی ما دارد و برخاسته از تعلیمات اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی با تاکید بر مضمون قیام و بیدارگری در برابر ظلم و ستم به عنوان مضمون اصلی شعر عاشورایی اظهار داشت: شعر عاشورایی باید جامعه را به حرکت و پویایی دعوت کند؛ به ایستادگی در مقابل ظلم فراخواند و کرامت و ارزش‌های انسانی را در جامعه احیا کند.

اسماعیلی به درس عاشورا که ایثار، سخاوت، جوانمردی، تواضع، فروتنی و گذشت است، اشاره و تصریح کرد: این ارزش‌ها و آموزه‌ها در شعر عاشورایی نماد عینی یافته و خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: شاعران عاشورایی در کنار بعد مرثیه و سوگواری سعی کرده‌اند به این ویژگی‌ها و ابعاد نیز بپردازند. از سوی دیگر توجه این شاعران همچنین متوجه بعد حماسه و عرفان در شعر عاشورایی است.

این شاعر در پایان با تاکید بر این که شایسته است شاعران عاشورایی بیش‌تر به بعد حماسی و عرفانی در این نوع شعر توجه کنند، یادآور شد: توجه به بعد حماسه و عرفان در کنار بعد مرثیه‌سرایی و سوگواری به ماندگاری شعر عاشورایی کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط