چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۶
نامه‌های جمالزاده به ایرج افشار منتشر شد

«نامه‌های ژنو از سید محمد علی جمالزاده به ایرج افشار» با همکاری محمد افشین وفایی و شهریار شاهین‌دژی شامل مجموعه‌ای از 355 نامه جمالزاده به افشار به تازگی توسط انتشارات سخن منتشر و راهی بازار نشر شد.\

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب توضیح داد: چنان‌که در مقدمه نیز آمده، از لابه‌لای این نامه‌ها آگاهی‌های بسیاری درباره اندیشه فرهنگ‌دوستی جمالزاده بدست می‌آید. در این نامه‌ها جمالزاده درباره بسیاری از آثارش و یا اشخاصی که با آن‌ها همکاری داشته توضیح داده است.

وی با تاکید بر دوستی و صمیمیت میان جمالزاده و افشار ادامه داد: این صمیمیت سبب شده تا جمالزاده بدون پرده‌پوشی و بسیار صریح مطالبی را بیان کند. این امر زوایای بسیاری از زندگی شخصی جمالزاده را که تاکنون پوشیده بوده است برای ما آشکار می‌کند.

این نویسنده درباره دیگر مطالب بیان شده در نامه‌های جمالزاده اظهار داشت: در این نامه‌ها جمالزاده به بیان ارتباطش با ناشران و مجلات فرهنگی، نقطه‌نظرات درباره وقایع تاریخی وفرهنگی آن روزگار و یا اطلاعاتی درباره احوال شخصیت‌هایی مانند تقی‌زاده، دیگران و آثار آن‌ها اشاره کرده است.

پیش‌تر دو مجموعه از نامه‌های جمالزاده به کوشش علی میرانصاری در سال 1381 توسط سازمان اسناد ملی و «نامه‌های جمالزاده به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به کوشش سوسن اصیلی منتشر شده است.

وفایی از این کتاب به عنوان بیست‌و دومین کتاب در مجموعه آثار جمالزاده یاد کرد که انتشارات سخن منتشر کرده و توضیح داد: اصل این نامه‌ها را افشار به کتابخانه مرکز دایرة‌المعارف اسلامی اهدا کرد است. از سوی دیگر جمالزاده کتابخانه و بخش عمده‌ای از اموال خود را به دانشگاه تهران اهدا کرده و دانشگاه تهران با همکاری انتشارات سخن مجموعه آثار جمالزاده را منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: این نامه‌ها بخشی از جریان‌های فرهنگی سال 1330 به بعد را در بر دارد و پرونده‌ای از احوال، گرفتاری‌های شخصی، افکار و عقاید فرهنگی و ملی جمالزاده است.

این نویسنده درباره تاریخی که نامه‌ها نوشته شده‌اند افزود: نوشتن این نامه‌ها از سال 1329 آغاز شده و آخرین نامه در تاریخ 17 اکتبر 1995 در بیمارستانی که جمالزاده بستری بوده، نوشته شده است.

وی درباره سایر بخش‌های این کتاب تشریح کرد: اسنادی از قبیل آخرین نامه جمالزاده و پاکت نامه آن، سپاسگذاری دانشگاه تهران برای اهدا کتابخانه، وصیت‌نامه جمالزاده درباره اوراق و اسناد، نامه زین‌العابدین موتمن درباره خلقیات ما ایرانیان، نامه رییس دانشگاه تهران به ایرج افشار، نامه رئیس دانشگاه تهران درباره حق انتشار آثار جمالزاده و چند عکس از تقی‌زاده، افشار، جمالزاده و همسران آن‌ها در انتهای کتاب پیوست است.

«نامه‌های ژنو از سید‌محمد‌علی جمالزاده به ایرج افشار» با همکاری محمد افشین وفایی و شهریار شاهین دژی به تازگی توسط انتشارات سخن و در 753 صفحه منتشر و در بازار کتاب ایران نشر توزیع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط