دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۱
رونمایی «فلسفه و عرفان» در بلغارستان

مجموعه مقالات میزگرد فلسفه و عرفان اسلامی كه سال گذشته در رايزني فرهنگي ايران در بلغارستان برگزار شد، در کتابي با عنوان «فلسفه و عرفان» چاپ و طي مراسمي در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه صوفیه بلغارستان رونمايي شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين مراسم با حضور گروهی از اعضای هیات ادیان دانشکده الهیات، ريیس و گروهی از استادان «دانشگاه اسلامی» و عده‌اي از استادان «انستیتوی فلسفه آکادمی علوم بلغارستان» برگزار شد. 

میزگرد فلسفه و عرفان اسلامی اسفند ماه سال گذشته با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انستیتوی تحقیقات فلسفی آکادمی علوم بلغارستان با حضور 9 تن از استادان و اندیشمندان کشورهای ایران، بلغارستان و ترکیه برگزار شده بود. 

در آن مراسم ابتدا تئودوروا، ريیس «دپارتمان انسان‌شناسی و مطالعات دینی انستیتو تحقیقات فلسفی آکادمی علوم بلغارستان» طی سخنانی به شکل‌گیری و تلاش رایزنی فرهنگی و گروه مطالعات اسلامی مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تشکیل اين میزگرد پرداخت و ضمن ارايه گزارشی از مقالات عنوان شده در آن، جایگاه عرفان نزد اندیشمندان مسلمان را بيان كرد. 

در ادامه محسن پناهنده، رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان با اشاره به ارتباط فلسفه و عرفان اسلامی، به وجوه افتراق و اشتراک این دو اشاره كرد. 

وی گفت: فلسفه و عرفان دو مکتب یا دو علم نیستند، بلکه دو نظام معرفتی و دو شیوه شناخت، نگاه و جهان‌بینی‌اند. عرفان در معرفت خلاصه نمی‌شود، چرا كه شیوه‌ای از زندگی و رفتار است که مولد نوعی معرفت مي‌شود. عارف معتقد است با شیوه خاصی از سلوک و تلقی به معرفت می‌رسد. 

وي مهمترین وجه اشتراک فلسفه و عرفان را معرفت و شناخت واقع بيان و اضافه کرد: هم فیلسوف و هم عارف در پی معرفت و شناخت فوق معارف حسی‌اند. از این رو، نه فیلسوف به معرفت حس قانع است و نه عارف، در نتیجه فیلسوف به مدد معرفت عقلی پای از حس فرا می‌گذارد و عارف درپی وصول به معرفت کشفی و شهودی است. 

کتاب «فلسفه و عرفان» توسط انتشارات موزه ملی کتاب در شمارگان 500 نسخه به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها