سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷
اوجی سروده‌های جدیدش را آماده انتشار کرد

منصور اوجی دو دفتر شعر جدید با عنوان‌های «من نقطه سیاه» و «زیباتر از شگفت» پیرامون موضوعاتی همچون انسان، هستی، عشق، مرگ و اجتماع را آماده انتشار کرده است. وی همچنین آماده‌سازی مجموعه کامل اشعارش را برای چاپ توسط نشر نگاه در دست دارد.\

اوجی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آثار تازه منتشر شده‌اش توضیح داد: «سنگ‌ها و علف‌ها» مجموعه ترجمه شعر جهان و دربرگیرنده 107 قطعه شعر از شاعران مختلفی از چین تا آمریکا است که توسط انتشارات نوید شیراز در مجموعه «حلقه نیلوفری» منتشر شد. این سروده‌ها از میان شعرهای کلاسیک و مدرن انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود 25 شاعر در این مجموعه معرفی شده‌اند و از هریک چند نمونه شعر در کتاب گنجانده شده است. در حقیقت این مجموعه شعر حاصل 40 سال تجربه و فعالیت من در زمینه ترجمه شعر است و اغلب این شعرها پیش‌تر در نشریات گوناگونی منتشر شده‌اند.

این شاعر به مجموعه شعر جدیدش اشاره و تصریح کرد: «در وقت حضور مرگ» نوزدهمین مجموعه شعر من است. این دفتر شعر حدود 101 قطعه شعر نیمایی و سپید را شامل می‌شود و به تازگی توسط انتشارات ابتکارنو منتشر شد. سروده‌های این مجموعه همگی بن‌مایه‌هایی از مرگ دارند و پیرامون این موضوع سروده شده‌اند.

انتشارات نگاه نیز یک مجموعه شعر دیگر از اوجی را در دست چاپ دارد. وی درباره این دفتر شعر گفت: دفتر شعر «از وطن» دربرگیرنده 161 قطعه شعر درباره شیراز و در ستایش این شهر است. این مجموعه تا دو ماه دیگر راهی بازار نشر می‌شود.

«گزینه اشعار منصور اوجی» در 300 صفحه توسط انتشارات مروارید در دست چاپ است. این مجموعه حدود 80 شعر از دفترهای پیشین اوجی به انتخاب خودش و 15 خوانش شعری او را شامل می‌شود.

این شاعر در ادامه به مجموعه شعرهای آماده انتشارش اشاره کرد و اظهار داشت: دو مجموعه شعر دیگر پیرامون موضوعاتی همچون عاطفه، هستی، طبیعت، انسان، مرگ و اجتماع را آماده انتشار دارم و به زودی برای چاپ به ناشر می‌سپارم. «من نقطه سیاه» و «زیباتر از شگفت» عنوان این دو دفتر شعر هستند و هر یک حدود 100 قطعه شعر را دربرمی‌گیرند.

وی افزود: همچنین یک مجموعه شعر دیگر نیز در دست گردآوری دارم اما هنوز عنوانی برای آن در نظر نگرفته‌ام. موضوع شعرهای این دفتر نیز متنوع است.

اوجی در پایان از آماده‌سازی مجموعه کامل اشعارش خبر داد و گفت: در نظر دارم مجموعه کامل سروده‌هایم را توسط انتشارات نگاه به چاپ برسانم. در حال حاضر جلد نخست این مجموعه آماده شده است و حدود 1010 قطعه شعر را شامل می‌شود.

منصور اوجی زاده سال 1316 در شیراز است. وی در رشته فلسفه و در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران و رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در رشته علوم تربیتی از دانشسرای عالی تهران مدرك کارشناسی ارشد خود را كسب كرد.

از جمله آثار او می‌توان به دفترهای شعر «باغ شب»(۱۳۴۴)، «خواب درخت و تنهایی زمین»(۱۳۴۴)، «شهر خسته»(۱۳۴۶)، «برگزیده اشعار»(۱۳۴۹)، «این سوسن است که می‌خواند»(۱۳۴۹)، «مرغ سحر»(۱۳۵۶)، «صدای همیشه»(۱۳۵۷)، «شعرهایی به کوتاهی عمر»(۱۳۵۸)، «حالی است مرا»(۱۳۶۸)، «کوتاه مثل آه»(۱۳۶۸)، «خوشا تولد و پرواز»و «شعرهای مصری» و «شعر چیزی است شبیه گرگ» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط