یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
منبعي براي شناخت آسيب‌شناسي‌هاي حديثي

مدير موسسه معارف وحي و خرد از مراحل پاياني ويراست كتاب «روش‌شناسي نقد احاديث» خبر داد و گفت: اين اثر را با هدف پر كردن خلاءهاي موجود در اين حوزه به رشته تحرير درآورده‌ام تا به عنوان منبعي معتبر، قابل استفاده پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه در شناحت احاديث قرار گيرد.

حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری، مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) عنوان داشت: موضوع اصلي اين كتاب، پرداختن به آسيب‌شناسي‌هاي حديثي است كه متاسفانه در حوزه زبان فارسي كمتر در اين باره كار تاليفي صورت گرفته است.

وي روش‌هاي «نقد سندي» و «نقد متني» را از جمله روش‌هايي برشمرد كه در روش‌شناسي نقد احاديث به كار گرفته مي‌شوند و افزود: در اين كتاب 10 معيار اصلي نظير؛ قرآن، علم، حديث، تاريخ، اجماع و ... براي نقد محتوايي احادث معرفي و تبيين شده‌اند تا از اين طريق با آسيب‌هايي مانند احاديث جعلي، نقد به معنا و ... مقابله شود.

عضو هيات رييسه انجمن قرآن پژوهان حوزه، بررسي ابعاد گوناگون روش‌شناسي نقد احاديث را از جمله ويژگي‌هاي اين اثر خواند كه با آراي بزرگاني از صدر اسلام تاكنون اعم از شيعه و سني همراه است و گفت: روش‌شناسي نقد سندي، روش‌شناسي نقد محتوايي و مباحث تطبيقي كه تعدادي از روايات را به شكل تطبيقي بررسي مي‌كند، ساختار اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

حجت‌السلام نصيري درباره اهميت و ضرورت تاليف اين كتاب اظهار داشت: در جوامع روايي ما، گاهي رواياتي در برخي از حوزه‌هاي مانند خداشناسي و پيامبرشناسي راه يافته‌اند كه پيامبر(ص) يا ائمه اطهار(ع) آنها را مطرح نكرده‌اند، رواياتي كه عصمت پيامبران را زير سوال مي‌برند يا مسايلي را به ائمه اطهار(ع) نسبت مي‌دهند كه با علم و منطق در تضادند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه اينها روايايتي ساختگي‌اند، چرا كه از پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) چيزي نقل نمي‌شود كه با عقل، علم و منطق در تضاد باشد.

دكتراي علوم قرآني و حديث يادآور شد: با توجه به مشكلاتي كه در حوزه احاديث مجعول و ضعيف وجود دارد، تصميم به تدوين اين مجموعه گرفتم و از سال 81 پژوهش‌هاي آن را بر اساس 400 منبع در دانش‌هاي گوناگون اعم از حديث، تاريخ، كلام، عرفان و ... آغاز كردم و آن را با هدف اين كه به عنوان مرجعي معتبر و قابل استفاده پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار گيرد، به رشته تحرير درآوردم.

عضور هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران با اشره به اين كه حجم اين اثر بالغ بر 400 صفحه شده و قرار است «انتشارات وحي و خرد» آن را منتشر كند، عنوان كرد: اين كتاب همچنان قابل توسعه است، اما در اين مرحله به دليل وسعت حجم آن از افزودن مصاديق و نمونه‌هاي حديثي زيادي استفاده نشده است. قصد دارم كتاب «روش‌شناسي نقد احاديث» را در آينده به شكل مجموعه‌اي چند جلدي تكميل كنم و مصاديق بيشتري به آن بيفزايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها