چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
نبايد به سادگي از اهانت به مقدسات بگذريم

حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری، مدير موسسه معارف «وحي و خرد» در پي اقدامات اخير برخي از دشمنان اسلام و اهانت به قرآن كريم در آمريكا، اظهار داشت: نبايد به سادگي از كنار چنين مسايلي بگذريم، زيرا اهانت به مقدسات موضوع بسيار مهمي است كه بايد با قاطعيت با آن برخورد كرد./

حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری، مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: برخورد اسلام و مسيحيت، واقعه‌اي است كه پس از نظريه جنگ تمدن‌ها مطرح شد و به صورت شديدي مورد توجه قرار گرفت.
 
وي اظهار داشت: اين حركت پس از نوشتن كتاب آيات شيطاني سلمان رشدي ملحد شروع شد و همچنان با گذشت 20 سال از اين عمل قبيح، دولت انگلستان از نويسنده آن حمايت مي‌كند. برخي از اقدامات در سال‌هاي اخير نظير تاليف كتاب «فتنه» براي ارايه چهره خشني از مسلمانان انجام شد؛ به گونه‌اي كه قدرت‌هاي بزرگ به اين نتيجه رسيدند كه اكنون جنگ با تروريسم به پايان رسيده و هنگام جنگ با اسلام است!

عضو هيات رييسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه تصريح كرد: در راستاي تلاش براي ارايه اين تصاوير بد از اسلام، به تازگي نيز صدراعظم آلمان از كاريكاتوريستي كه تصاوير موهني عليه پيامبر اسلام(ص) كشيده بود، تقدير كرد. پاپ نيز چند سال پيش از پيامبر اسلام به عنوان پيامبر خشونت و نه پيامبر محبت، ياد كرده بود! حركت اخير نيز نشان دهنده تلاشي براي خدشه‌دار كردن چهره قرآن و اسلام در ميان جهانيان است.

وي ارايه اين تصاوير خشن را نتيجه قرائت تند و نامناسبي خواند كه از اسلام در جهان رواج يافته است و توضيح داد: كارهايي كه برخي نظير طالبان در دوره حكومت خود و پس از آن انجام دادند، آفتي بود كه آسيب‌هاي فراواني به جهان اسلام رساند. البته جمهوري اسلامي ايران اين حركت‌هاي تند و خشن را محكوم كرد.

حجت‌الاسلام دكتر نصيري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري يادآور شد: نبايد چنين اقداماتي را حركت تمامي مسيحيان بدانيم. بايد براي مقابله با ديدگاه‌هاي ايجاد شده و مواجهه با اين مسايل، به ارايه مباحث نظري و برخورد عملي در جهان بپردازيم و به جهانيان بگوييم كه بخش‌هاي بسيار گسترده‌اي از اين كتاب آسماني در گسترش مهر و محبت است و آموزه‌هاي ديني را به جهانيان منتقل كنيم.
 
مدير موسسه معارف وحي و خرد با اشاره به آثار و تاليفات تاريخي و آنچه از جنگ‌هاي صليبي و مسيحيان مي‌دانيم، عنوان داشت: در هيچ يك از روايت‌هايي كه از تاريخ جنگ‌ها در جهان مي‌شود، ديده نشده كه فاتحي اعلام عفو عمومي كند، در حالي كه پيامبر گرامي اسلام(ص) پس از فتح مكه با وجود آن كه ظلم‌ها، آزارها و جنايات فراوان ساكنان مكه در طول جنگ‌ها، تحريم‌ها و به ويژه محاصره سه ساله در شعب ابي‌طالب و بيش از 70 جنگي كه آنها بر ايشان تحميل داشتند، تمامي آنها را عفو كرد، بدون آن كه كسي را محاكمه كند يا بگويد ريختن خونش بر مسلمانان مباح است.

دكتراي علوم قرآني و حديث يادآور شد: اين‌ها مسايلي‌اند كه بايد به روشني براي ساير جهانيان معرفي شوند. ما كارنامه درخشان و روشني از مهر و محبت مسلمانان داريم و اين بي‌انصافي است كه آن را به جهان و جهانيان معرفي نكنيم.

وي درباره واكنشي كه مسلمانان بايد نسبت به اين واقعه داشته باشند، گفت: اهانت به مقدسات مساله بسيار مهمي است كه نبايد در برابر آن كوتاه بياييم. پس از فتواي امام خميني(ره) درباره سلمان رشدي، تمامي جهان اسلام يكپارچه و قاطعانه عمل كردند. شايد پس از پيروزي انقلاب اسلامي در هيچ مساله‌اي در ميان مسلمانان تا اين حد يكپارچگي ايجاد نشده بود، لذا در پي آن دشمنان عقب نشستند.

عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران در پايان تاكيد داشت: برخورد قاطع جهان اسلام، اعلام حساسيت و انزجار، در شمار وظايف مسلمانان است. در دراز مدت نيز دو كار اصلي بايد انجام دهيم؛ نخست تبيين چهره مهر و محبت اسلام در بحث‌ها، نظرات و تاليفات و ديگري برخورد عملي جهان اسلام در قالب‌هاي كاربردي.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط