شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹
وفایی: ماهیت رشته‌ها متفاوت است

عباسعلی وفایی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، برگزاري سراسری آزمون دکترا را نیازمند ظرافت و درایت می‌داند؛ چراکه رشته‌های دانشگاهی ماهیت‌های گوناگونی دارند و با توجه به ماهیت هر رشته و گرایش باید منابع آزمون آن تعیین شود.\

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برگزاري  سراسری آزمون دکترا گفت: رشته‌ها ماهیت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین نمی‌توانیم با یک دیدگاه کلی منابعی را برای آزمون آن‌ها تعیین کنیم. به عنوان مثال در ارتباط با رشته‌ای همچون زبان و ادبیات فارسی نباید منابع آزمون را همچون منابع آزمون رشته‌های مهندسی برق و یا معماری در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: اگر در ارتباط با رشته‌ زبان و ادبیات فارسی به پیروی از سایر رشته‌ها تسلط به زبان انگلیسی را مبنای پذیرش در آن رشته قرار دهیم در حقیقت نسبت به زبان فارسی کم‌لطفی کرده‌ایم.

وی توضیح داد: هدف ما از پذیرش دانشجو در مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی پروش افرادی مسلط به این رشته است که مبانی اساسی آن برپایه فرهنگ، دین و مذهب ما قرار دارد. پس در اغلب گرایش‌های این رشته درس زبان انگلیسی منبع مهمی به حساب نمی‌آید و شاید تنها برای دانشجویان رشته ادبیات تطبیقی ضروری باشد.

وفایی با تاکید بر این که نسخه واحدی نمی‌توان برای تمامی رشته‌ها پیچید، اظهار داشت: اگر در آزمون سراسری دکترا درس زبان انگلیسی را به عنوان یکی از ملاک‌های پذیرش دانشجو قرار دهیم شایستگی‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی را نادیده گرفته‌ایم.

وی یادآور شد: هدف ما نادیده گرفتن زبان انگلیسی نیست؛ اما آیا در رشته زبان و ادبیات فارسی این درس از همان اعتباری را دارد که رشته‌های فنی و مهندسی از آن برخوردار است؟  

این استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی به نحوه برگزاری آزمون دکترا در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در سال‌های اخیر براساس ماهیت رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه علامه‌طباطبایی درس زبان انگلیسی را از آزمون دکترای این رشته حذف کرده‌ایم و پذیرش در آزمون تافل را برای ارائه پایان‌نامه ضروری دانسته‌ایم.

وی بر در نظر گرفتن ماهیت رشته‌ها، بن‌مایه‌ها و مواد درسی آن‌ها در برگزاری آزمون دکترا تاکید کرد و گفت: برگزاری آزمون جامع به‌طور کلی بد نیست؛ اما آن‌چه اهمیت دارد شیوه کار و نوع برگزاری آن است. بهتر است در این رابطه تاحدودی به دانشگاه‌ها و به ویژه برخی از رشته‌ها اختیاراتی نیز داده شود.

وفایی یادآور شد: اگر شیوه پذیرش دانشجو صحیح نباشد و براساس معیارها و ملاک‌های نادرستی صورت بگیرد، در گذر زمان شاهد ورود افرادی به مقطع دکترا در رشته‌ زبان و ادب فارسی خواهیم بود که نه‌تنها شایستگی پذیرش در این رشته را نداشته‌اند، بلکه از پایه‌های فهم ادبی پایینی نیز برخوردارند و در آینده به رشد و تعالی این رشته ضرر می‌رسانند.

وی در ارتباط با گرایش‌های مختلف مقطع دکترا در رشته ادبیات توضیح داد: اگر به گرایش‌های مختلف این رشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم آزمون جامع به پذیرش دانشجو در گرایش‌های مختلف لطمه وارد می‌کند. به بیان دیگر نیاز داریم که متناسب با گرایش‌های مختلف آزمون برگزار کنیم.

این پژوهش‌گر در پایان افزود: به‌طور کلی معتقدم برای پرورش دانشجویانی کوشا باید زبده‌ترین افراد را از دوران کارشناسی گزینش کنیم و براساس شایستگی آن‌ها تا دوره دکترا حمایت‌های لازم را در ارتباط با این افراد فراهم آوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط