چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
تبيين برداشت منحصربه فرد گرامشي از ماركسيسم

كتاب «نظريه عام ماركسيسم» درباره آرا و عقايد «آنتونيو گرامشي» و برداشت منحصر به ‌فرد او از ماركسيسم است. به گفته مترجم، اين كتاب وجه تازه‌اي از انديشه گرامشي را به ايرانيان معرفي مي‌كند.\

امير احمدي‌آريان، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را مقاله‌اي بلند درباره گرامشي برشمرد كه در مجله «تلوس» يكي از معتبرترين مجلات نظري در غرب چاپ شده است.

وي افزود: اين مجله حدود پنجاه سال است كه به صورت فصلنامه منتشر مي‌شود و در هر شماره مقاله‌اي اصلي دارد. اين كتاب نيز ترجمه مقاله اصلي يكي از شماره‌هاي اين مجله به شمار مي‌رود.

احمدي‌آريان مقالات مجله «تلوس» را مهم و دوران‌ساز برشمرد و ادامه داد: آنتونيو گرامشي بيشتر به عنوان نظريه‌‌پرداز فرهنگ و فردي كه نظرياتش در تحليل مسايل فرهنگي به كار گرفته شده، شناخته مي‌شود، اما اين كتاب وجهه تازه‌اي از اين متفكر را دست‌كم به ايرانيان معرفي مي‌كند.

احمدي‌آريان درباره اين وجهه جديد گفت: نويسنده اين مقاله با كنار گذاشتن آراي گرامشي در باب فرهنگ، آراي سياسي وي و نظريه‌پردازي‌هايش درباره موضوعات سياسي نظير انقلاب را بازگو كرده است.

وي يادآور شد: نويسنده اين اثر مدعي است كه گرامشي برداشت متفاوتي از ماركسيسم داشت. او در پي تبيين برداشت منحصر به ‌فرد گرامشي از ماركسيسم است.

كتاب «نظريه عام ماركسيسم» از سوي انتشارات رخداد نو منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط