شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
علم اصول، راهي براي استنباط احكام شرعي

كتاب «اصول الفقه في مباحث الالفاظ و الملازمات العقلية و مباحث الحجة و الاصول العملية» (به زبان عربي) تاليف علامه محمدرضا مظفر و تحقيق شده توسط عباس‌علي زارعي سبزواري، از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. علم اصول از ادله شرعي و احكام كلي بحث مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه مباني استخراج تكاليف شخصي ديني از روي ادله را شامل مي‌شود، احكام شرعي را بر اساس دلايل چهارگانه، يعني كتاب، سنت، اجماع و عقل بررسي كرده است. 

از يك نگرش،  اصول فقه، علم اجتهاد يا «منطق فقه» و به تعريف ديگر، علم به قواعدي است كه براي استنباط احكام شرعي - فرعي به وسيله ادله تفصيلي خود تهيه و تمهيد شده است. غايت يا فايده اصول فقه همان قدرت بر استنباط احكام شرعي از مدارك معين آن و استخراج تكاليف شخصي ديني از روي ادله است. موضوع اصول، ادله اربعه است يا هرآنچه در طريق استنباط قرار گيرد.

ادله اربعه عبارتند از: كتاب (قرآن)، سنت (گفتار و كردار و تقرير رسول اكرم"ص" و ائمه اطهار"عليهم‌السلام")، اجماع و عقل  كه البته اهل سنت به جاي عقل، قياس را دليل مي‌شمرند.

مباحث علم اصول در طي 13 قرني كه از تاسيس آن مي‌گذرد، تحول و تكامل شگرفي را طي كرده است. «اصول» يكي از دانش‌هاي پر ارجي است كه طالبان علوم ديني را در مسير «اجتهاد» مدد مي‌رساند و شيوه «استنباط» را تعليم مي‌دهد. 

فقيهان شيعي در طول بيش از هزار سال تلاش اصولي، كتاب‌هاي فراواني نگاشته‌اند كه بيشتر آنها «پژوهشي»اند و خصلت «آموزشي» ندارند. اصوليان معاصر هم با توجه به شيوه‌هاي آموزشي جديد، آثار بديع و تازه‌اي خلق كرده‌اند كه يكي از آنها «اصول فقه» تاليف علامه نوانديش محمدرضا مظفر است.

چاپ هفتم كتاب «اصول الفقه في مباحث الالفاظ و الملازمات العقليه و مباحث الحجة و الاصول العملية» (به زبان عربي) در شمارگان 1500 نسخه، 692 صفحه و بهاي 90000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها