پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
انتشار بخشي از مجموعه «تصحيح انتقادي آثار فلسفي ابن سينا»

دكتر نجفقلي حبيبي، مسوول طرح «تصحيح انتقادي آثار فلسفي ابن سينا» گفت: تاكنون 1300نسخه خطي آثار ابن سينا از ايران و ساير كشورها گردآوري شده‌اند و قرارداد تصحيح 70 رساله از آنها منعقد شده است. عناوين قابل توجهي از اين مجموعه اواسط سال آينده منتشر مي‌شوند._

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره طرح «تصحيح انتقادي آثار فلسفي ابن سينا» اظهار داشت: در اين طرح پس از گردآوري تمامي آثار غيرپزشكي ابن سينا، از روي بهترين نسخ، تصحيحات انتقادي با مقدمه‌هاي تحقيقي منتشر مي‌شوند.

وي همچنين از گردآوري و ارزيابي حدود 1300 نسخه خطي آثار ابن سينا از ايران و ساير كشورها خبر داد.

حبيبي با بيان اين كه «چهل و پنج درصد آثار ابن سينا تاكنون منتشر نشده‌اند» گفت: در اين طرح ابتدا قصد داريم آثار منتشر نشده را منتشر كنيم كه بيشتر آنها را رسالات ابن سينا تشكيل مي‌دهند، سپس به تصحيح دوباره آثار اصلي و منتشر شده ابن سينا بپردازيم.

وي همچنين از تمايل برخي كارشناسان و مصححان غيرايراني براي تصحيح آثار ابن سينا خبر داد و گفت: با اين كارشناسان وارد گفت‌وگو شده‌ايم تا در صورت اثبات توانايي‌شان، تصحيح برخي آثار به آنان سپرده شود.

اين مصحح و مدرس فلسفه با بيان اين كه «تاكنون هيچ كتابي از اين مجموعه منتشر نشده است» گفت: پس از اعمال دقت‌نظرهاي فراوان شوراي علمي و بررسي‌ها و بازخواني‌هاي متعدد، عناوين قابل توجهي از اين آثار از اواسط سال آينده منتشر مي‌شوند.

وي يكي از مشكلات موجود در تدوين اين مجموعه را رسالات منسوب به ابن سينا دانست و گفت: پس از ابن سينا، عده‌اي از نويسندگان براي جلب نظر مخاطبان از نام ابن سينا به عنوان نويسنده اثر استفاده مي‌كردند.

حبيبي با اشاره به شناسايي 150 رساله متعلق به ابن سينا گفت: اكنون 70 رساله شناسايي و ارزيابي شده‌اند و قرارداد تصحيح آنها منعقد شده است. از مصححان خواسته شده تا در مقدمه تصحيح هر نسخه، تعلق آن به ابن سينا را با ذكر دلايل اثبات كنند.

مسوول طرح «تصحيح انتقادي آثار فلسفي ابن سينا» يادآور شد: به دليل گستردگي كار و سخت‌گيري در بررسي‌ها، نمي‌توان تاريخ و تعداد دقيق آثاري كه در دست انتشارند را مشخص كرد.

حبيبي درباره طرح روي جلد اين مجموعه گفت: اين طرح را به رقابت گذاشتيم و فراخوان آن نيز اعلام شد كه البته تاكنون طرح مطلوبي دريافت نكرده‌ايم. اين طرح در درجه نخست بايد مبين فلسفه ايراني و اسلامي باشد.

باني و منتشر كننده مجموعه «تصحيح انتقادي آثار فلسفي ابن سينا» موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط