دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
یوسفی: جایزه موقعیت شاعر را بین دیگر شاعران مشخص می‌کند

فریبا یوسفی، شاعر و برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی «پروین اعتصامی» معتقد است برگزاری جایزه مستقل برای بانوان نشان‌دهنده توجه ویژه به آثار آنان است؛ همچنین هر جایزه موقعیت شاعر را در میان دیگر شاعران نشان می‌دهد./

یوسفی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: اعتقاد چندانی به برگزاری جایزه‌ای مستقل برای زنان یا مردان ندارم و معتقدم کارهای این دو گروه تفاوتی با یکدیگر ندارند و بهتر است در یک سطح و یک جایزه ارزیابی شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: اما به‌طور کلی این‌که جایزه‌ای مستقل و اختصاصی برای بانوان برگزار می‌شود، نشان می‌دهد توجه ویژه‌ای به آثار بانوان صورت گرفته و در کل این اقدام، اقدامی مثبت است.

این شاعر در تشریح تاثیر این جایزه بر روند کار شاعران و برگزیدگان آن اظهار داشت: نخستین نتیجه این ارزیابی برای برگزیدگان آن به خود شخص برگزیده بازمی‌گردد که موقعیت او را در میان هم‌گروهان و دیگر شاعران مشخص می‌کند. از سوی دیگر سایر شرکت‌کنندگان نیز کارهای خود را با آثار برگزیده محک می‌زنند و برای رسیدن به سطح آن آثار تلاش می‌کنند.

چاپ کتاب و محک‌زدن سروده‌ها
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره مجموعه شعرش که برگزیده این دوره از جایزه «پروین اعتصامی» بوده است، پرداخت و گفت: «حالا تو» نخستین مجموعه شعر من بود که در سال 1387 و در 243 صفحه توسط نشر تکا منتشر و در این دوره از جایزه «پروین اعتصامی» به عنوان برگزیده بخش «شعر سنتی» معرفی شد.

یوسفی ادامه داد: این دفتر دربرگیرنده 150 قطعه شعر است. از این میان حدود 100 قطعه شعر در قالب غزل و بقیه شعرها در قالب‌های مثنوی، نیمایی، سپید، نیمایی - غزل و سپید - و غزلند که طی سال‌های 1374 تا 1386 سروده شده‌اند.

وی درباره مضمون اشعار این دفتر و انگیزه‌اش برای چاپ آن‌ها توضیح داد: اغلب این شعرها درباره موضوعات و مضامین عاطفی سروده شده‌اند؛ اما گاهی مضامین اجتماعی نیز در میان این سروده‌ها دیده می‌شوند. چند سالی بود که تصمیم داشتم اشعارم را منتشر کنم؛ اما همیشه در انجام این کار تردید داشتم. در نهایت برای محک‌زدن سروده‌هایم توسط مخاطبان و منتقدان اقدام به چاپ آن کردم.

فریبا یوسفی متولد مهر 1349 و کارشناس زبان و ادبیات فارسی است. وی در بخش «شعر سنتی» چهارمین دوره جایزه ادبی «پروین اعتصامی» به‌طور مشترک با مژگان عباسلو به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط