سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
ارايه مقدمه‌اي بر روش سياست‌گذاري فرهنگي پيش از نمايشگاه

كتاب «مقدمه‌اي بر روش سياست‌گذاري فرهنگي» اثري سفارشي از سوي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به شمار مي‌آيد كه با قلم كيومرث اشتريان به نگارش درآمده است.\

شيوا شكاري، مدير انتشارات جامعه‌شناسان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران بر اين باور است كه انقلاب اسلامي با اهداف و عوامل فرهنگي، پيوستي ناگسستني دارد، زيرا انقلاب ايران در بستر فرهنگي شكل گرفت با فرهنگ تداوم يافت و سرانجام در سال 1357 يك نظام اجتماعي و سياسي با تاكيد بر عوامل و عناصر فرهنگي را مستقر كرد.

شكاري افزود: انديشمندان مسلمان همواره بر نقش فرهنگ به عنوان يكي از اصول اساسي بنيان توسعه تاكيد داشته‌اند و سياست فرهنگي پايدار و در عين حال مبتني بر زمينه‌هاي ملي و ديني را مورد توجه قرار مي‌دانند.

وي افزود: مولف اين اثر باور دارد كه انقلاب اسلامي پس از پيروزي تاكنون با چالش‌هاي فرهنگي مواجهه بوده است و مقولات فرهنگي هم به عنوان مساله و تهديد و هم به عنوان فرصت و مزيت از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي مردم، مسوولان و كارگزاران بوده و هست.

شكاري تصريح كرد: امروزه سياست فرهنگي بخش اساسي هر نوع سياست‌گذاري براي توسعه پايدار ملي يا شهري را تشكيل مي‌دهد. سياست فرهنگي به عنوان يك مقوله‌ي داراي اهميت راهبردي بر تمامي زمينه‌ها‌ي توسعه پايدار تاثير مي‌گذارد.

وي تاكيد كرد: تحولات آتي در شاخص‌هاي جمعيتي، شاخص‌هاي مشاركت اجتماعي سياسي، شاخص‌هاي رفاه اجتماعي و مقولات ديگري مانند بهداشت، آموزش، آسيب‌هاي اجتماعي، همگي از مسايل مورد بحث در سياست‌گذاري فرهنگي‌اند كه مولف در اين كتاب به اهميت جايگاه فرهنگ در توسعه و پيشرفت بر اساس آن تاكيد مي‌كند.

شكاري ادامه داد: اين كتاب در پنج فصل گردآوري شده است. مولف در فصل نخست آن كه به نام «تدوين مساله فرهنگي» تاليف شده، تعريفي از فرهنگ و سياست‌گذاري ارائه مي‌دهد و سپس متغير‌هاي فرهنگ و تاثير آن بر سياست‌گذاري فرهنگي را بررسي مي‌كند. فصل دوم راه‌حل‌ها و مباني نظري سياست‌گذاري فرهنگي را مي‌كاود و به بيان اهداف كلان ديدگاه سياست‌گذاري و مباني نظري و جهان‌شناسي موضوع سياست‌گذاري مي‌پردازد.

وي افزود: «تصميم‌گيري» عنوان فصل سوم است كه به بررسي مدل‌هاي نظير مدل‌سنجنش عقلايي، تصميم‌گيري تصادفي، مدل روانشناسانه مي‌پردازد و دو فصل آخر نيز اجراي سياست‌هاي فرهنگي و ارزيابي سياست‌گذاري فرهنگي را بررسي و تحليل مي‌كنند.

شكاري در پايان گفت: كتاب «مقدمه‌اي بر روش سياست‌گذاري فرهنگي» اثري در حوزه توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي است كه همزمان با بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط