پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
تقسیم‌بندی موضوعی کلام رسول‌الله(ص) در «رهنمای انسانیت»

کتاب «رهنمای انسانیت، سیری دیگر در نهج‌الفصاحه» گردآوری شده توسط مرتضی فرید تنکابنی، شامل مجموعه‌ای از کلمات قصار حضرت رسول(ص) است که تعداد سه هزار و 220 حدیث نبوی را به ترتیب حروف الفبا و بر اساس موضوع جمع‌آوری و تدوین کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احادیث این کتاب با تقسیم‌بندی موضوعی در 616 موضوع تدوین شده‌اند. 

اثر حاضر، کتابی آموزشی و تربیتی است که کلام رسول اکرم(ص) را مطابق با فطرت انسان‌ها با رویکردی آموزشی ارایه کرده است که بتواند فضلیت‌های روحی افراد را پرورش دهد.

تاکنون کتاب‌های زیادی به جمع‌آوری احادیث نبوی پرداخته‌اند اما اغلب به طور پراکنده این سخنان الهی را منعکس کرده‌اند. ویژگی بارز این کتاب، تقسیم‌بندی موضوعی است که مخاطب بر اساس موضوعاتی که در فهرست کتاب ارایه شده است، به راحتی می‌تواند حدیث مورد نظرش را پیدا کند.

یکی دیگر از نکات قاببل بیان این کتاب، جمع‌آوری کلمات قصار حضرت رسول(ص) است، به نحوی که با مراجعه به این کتاب می‌توان کلمات و جملاتی را که بیشتر مورد استفاده رسول گرامی اسلام(ص) بودند، شناسایی کرد و به عنوان الگو در جامعه اسلامی به کار برد. به عنوان نمونه، در قسمت حرف «ج» با موضوع جهاد می‌خوانیم: «افضل الجهاد کلمة حق عند سلطان جائر؛ بهترین جهاد سخن حق است که پیش پادشاه ستمکار گویند.» 

چاپ هجدهم کتاب «الحدیث رهنمای انسانیت سیری دیگر در نهج‌الفصاحه» گردآوری شده توسط مرتضی فرید تنکابنی به زودی از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط