دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
زن را در ساحت‌های وجودی متعددی که دارد، بشناسیم

معصومه امیرزاده گفت: هدف اصلی «بانوی فرهنگ» تسهیل در روند رسیدن زنان به نویسنده شدن و نوشتن درباره زنان است؛ شاید گام اول بیشتر در جهت هدف اول بوده است ولی، هدف دوم برای ما بسیار مهم‌تر است؛ قصد ما این است که درباره زنان درست نوشته شود و زن را در ساحت‌های وجودی متعددی که دارد، بشناسیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «جشن تولد پنج سالگی بانوی فرهنگ» با حضور سارا عرفانی (نویسنده و مدیر کانون بانوی فرهنگ) و معصومه امیرزاده (نویسنده و مسئول واحد آموزش کانون بانوی فرهنگ) در روز دوشنبه (دوم اسفند‌ماه) در سالن امیرحسین فردی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

سارا عرفانی در این نشست درباره سال شکل‌گیری و شروع فعالیت کانون بانوی فرهنگ گفت: کانون بانوی فرهنگ از سال 95 فعالیت را آغاز کرد. تعداد ما در سال 95 خیلی کم بود و این جمع کوچک شامل چند نویسنده و دوستان شرکت‌کننده در کارگاه‌ها بود. در ابتدا محل فعالیت کانون، در فرهنگسرای انقلاب و با همکاری آن دوستان بود؛ اما در ادامه به دلیل افزایش فعالیت‌ها، شرایط به نحوی نبود که بتوانیم زیرمجموعه فرهنگسرا بمانیم. بنابراین تمام فعالیت‌ها را خودمان ادامه دادیم و همچنان کارگاه‌ها و کلاس‌ها را دور هم داشتیم؛ در واقع زیرمجموعه هیچ ارگان و نهادی نبودیم. تقریبا دو تا سه سال به همین روال پیش رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تعامل با حوزه هنری فعالیت‌هایمان را انجام می‌دهیم. کانون بانوی فرهنگ ضمن حفظ استقلال خود، در تصمیم‌گیری‌ها، برگزاری نشست‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌ها از حمایت‌های حوزه هنری بهره‌مند می‌شود.

مدرس داستان‌نویسی درباره کانون بانوی فرهنگ و نحوه عملکرد آن گفت: کانون بانوی فرهنگ یک انجمن ادبی است که در واقع هدف آن تربیت نویسنده و تولید آثار فاخر و با کیفیت در فضای ادبیات داستانی است. تلاش ما انتشار کتاب‌های خوب در فضای ادبیات و داستان در سال‌های آتی است. در واقع این کانون محفلی برای تربیت نویسندگان جوان است؛ نگاه ما در این کانون قرار دادن یک تبعیض مثبت به نفع زنان است؛ یعنی ما سعی می‌کنیم یک فضا مناسب برای خانم‌ها با محدودیت‌های خاص، فراهم کنیم؛ به عنوان مثال مادرانی که به شرکت کردن در کارگاه‌ها و نشست‌ها علاقه دارند اما به خاطر فرزندانشان محدودیت‌هایی دارند می‌توانند در این کانون حضور داشته باشند.

وی در ادامه افزود: امیدواریم که کانون بانوی فرهنگ یک پاتوق و سرپناهی برای تمامی خانم‌هایی که به نویسندگی علاقه دارند و دوست دارند در این راه قدم بگذارند، باشد. هدف ما ایجاد یک فضای حمایتی برای بانوان است؛ خانم‌ها باید بدانند که اگر به نویسندگی علاقه دارند و دوست دارند که در این کلاس‌ها شرکت کنند، جایی به نام کانون بانوی فرهنگ هست که به ‌آن‌ها کمک کرده و فضای امن و آرامی را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

مدیر کانون بانوی فرهنگ درباره فعالیت‌های کانون بانوی فرهنگ در راستای تسهیل شرایط آموزش بانوان افزود: تلاش کانون بانوی فرهنگ، تسهیل روند آموزش برای مادران و بانوان است؛ از جمله اقداماتی که در این راستا صورت پذیرفته، تشکیل کلاس‌های مجازی و یا فراهم کردن حضور بانوان در کلاس‌ها به همراه فرزندانشان است؛ در بعضی از مواقع برای محقق کردن این امر تعبیه کردن یک فضا برای کوکان بوده است.

عرفانی درباره نحوه کمک‌رسانی کانون به بانوان نویسنده گفت: خانم‌ها در فضای کانون آموزش می‌بینند و اثر خود را تولید می‌کنند؛ اعضای این انجمن آثار را خوانده و کارشناسی می‌کنند و گاهی اوقات چندین بار اصلاح می‌شود. خارج از مرحله نگارش، در مرحله چاپ نیز به آن‌ها کمک می‌کنند؛ برای تعدادی از کتاب‌ها مراسم رونمایی برگزار می‌شود. به صورت کلی هدف کانون بانوی فرهنگ عبارتند از: جذب و آموزش دوستان نوقلم و اضافه کردن آنان به مجموعه بدنه ادبیات کشور، استفاده از تجربیات نویسندگان پیشکسوت، تسهیل در امر آموزش، کمک به چاپ اثر و دیده شدن آن.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اعضای فعال 30 نفر هستند. اما تعدادی از خانم‌ها که از سال 95 در کلاس‌ها و کارگاه‌ها حضور داشتند از آن‌ها حمایت کردیم و در حال حاضر از نویسندگی مقدماتی و مبتدی به نویسندگی تخصصی و پیشرفته ارتقا پیدا کردند. همچنین تعدادی از افراد از طریق کانون بانوی فرهنگ توانستند کتاب‌های خود را منتشر کنند. دو کتاب "آسنا و راز کنیسه" نوشته خانم خاکبازان و "در اسارت نفس" نوشته عطیه صالحیان، آثاری است که در بستر یک ساله کانون منتشر و در جشن پنج سالگی بانوی فرهنگ رونمایی می‌شود.

عرفانی در پایان درباره مراسم جشن تولد پنچ سالگی بانوی فرهنگ گفت: به بهانه تولد، نشستی برگزار و رویکرد این کانون برای سال آینده عنوان می‌شود. رویکرد ما در سال گذشته، کهن الگوها بود و کهن الگوهای زن در شاهنامه بررسی شد. در سال 1400 وجود کهن الگوها در آثار خودمان را بررسی می‌کنیم. همچنین از نویسندگان زن در بستر عمومی دعوت می‌شود. در کنار جشن دو کارگاه مجازی "عناصر متن درماتیک" و "امر زنانه با روایت" در روز قبل از جشن برگزار می‌شود. در جشن یک نویسنده شاخص زن، معرفی و جایزه دریافت می‌کند.

زن امروز، بسیار در بمباران نگاههای متفاوت و فراخوان‌های متفاوت است
معصومه امیرزاده نیز در این نشست با اشاره به تسهیل در روند رسیدن زنان به نویسنده شدن و نوشتن درباره زنان به عنوان دو هدف اصلی کانون بانوی فرهنگ گفت: هدف اصلی بانوی فرهنگ تسهیل در روند رسیدن زنان به نویسنده شدن و نوشتن درباره زنان است؛ شاید گام اول بیشتر در جهت هدف اول بوده است ولی، هدف دوم برای ما بسیار مهم‌تر است؛ قصد ما این است که درباره زنان درست نوشته شود و زن را در ساحت‌های وجودی متعددی که دارد، بشناسیم؛ این ساحت‌های متعدد به یک ادبیات متعهد برسد و آنچه که تولید می‌شود به بدنه ادبیات داستانی کشور اضافه شود و حرفی برای گفتن داشته باشد، حرفی نو که به کار امروز ما بیاید.

مسئول واحد آموزش کانون بانوی فرهنگ درباره زنان امروز گفت: زن امروز، بسیار در بمباران نگاه‌ها و فراخوان‌های متفاوت است و از جهات مختلف تحت فشار است؛ از او خواسته می‌شود که در ساحت‌های متعدد خود را بسط و گسترش دهد و در یک کمال تمام خودش رو به نمایش بگذارد. در کانون بانوی فرهنگ، نگاه‌مان تعدیلی است؛ زن مثل یک مرد و در قامت یک انسان می‌تواند در اجتماع حضور داشته باشد؛ در عین حال که ساحت‌های وجودی خودش را شکوفا می‌کند، مادرانگی خود را به عنوان یک نقطه قوت به عرصه اجتماع بکشاند؛ زنانگی خود را به عنوان یک نقطه قوت به اجتماع نشان دهد؛ ظرافت او، ضعف دیده نشود بلکه دقیقا ظرافت فهمیده شود و حتی ابزار قدرتی برای تغییر فرهنگ و هنر به سمت تعهد و ارزش‌ها دیده شود. این موضوع زیربنای فکری‌ست که ما دنبال می‌کنیم و امیدواریم که در قاب این برنامه‌ها به آن برسیم.

امیرزاده درباره شرایط عضویت در کانون بانوی فرهنگ گفت: برای عضویت محدودیت خاصی نداریم؛ سن، تحصیلات، حتی پیروی از گرایش فکری خاص و ... به عنوان محدودیت حساب نمی‌شود. چه خانم‌ها و چه آقایان می‌توانند در این کانون عضو شوند صرفا که بخواهند درباره زن بنویسند. از حضور آقایان هم استقبال می‌کنیم چرا که آن‌ها، بخشی از جامعه نویسندگان هستند.

وی از حمایت کانون بانوی فرهنگ گفت: در این مرکز دو نوع حمایت وجود دارد، یک حمایت عام است به این معنی که مثلا هنگامی که سوگواره 10 برگزار می‌شود، این حوزه تحت پوشش ما و کل کشور 600 اثر از سراسر کشور برای دبیرخانه سوگواره ارسال می‌شود؛ حتی ممکن است یک بچه 11 ساله‌ یا یک فرد در خوزستان و زاهدان و ... که توانمندی نوشتن را دارد اما این امکان برای آن‌ها که خود را به عنوان یک نویسنده نشان دهند نبوده، شناسایی شود.

امیرزاده ادامه داد: حمایت بعدی یک گروه خاصی هستند که همان 30 نفر هستند. دلیل کم بودن تعداد آن‌ها حرکت گام‌به‌گام به سمت ادبیات متعهد و تکنیکی است؛ تعداد برای ما خیلی مهم است زیرا باید بتوانیم آن‌ها را پوشش دهیم تا کارهای آن‌ها دیده شود.

همزمان با جشن پنج سالگی بانوی فرهنگ، روز سه‌شنبه سوم اسفند کارگاه «امر زنانه و روایت» با تدریس مقداد اموری در آدرس www.skyroom.online/ch/hoze.honari.ot/revayat و «عناصر متن دراماتیک» با تدریس  حمیدرضا منایی به آدرس www.skyroom.online/ch/hoze.honari.ot/deramatik به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها