پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
نشست نقد و بررسی کتاب «کمرهای خم شده» برگزار می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «کمرهای خم شده» به همت انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست نقد و بررسی کتاب «کمرهای خم شده» به همت انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این نشست علی‌اکبر امینی، علی قربانپور، کاوه حسین‌زاده و رضا اوسطی با عنوان مدیر نشست سخنرانی می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی به قدرت رسیدن حزب نازی و حزب جمهوری دموکراتیک در آلمان تبلیغات هدفمند و گسترده آنان بود. «کمرهای خم شده» نوشته راندال بایتورک، استاد رشته ارتباطات، تکنیک‌ها و استراتژی‌های متقاعدکننده‌ای را که توسط رژیم‌های توتالیتر آلمان نازی و آلمان شرقی سابق مورد استفاده قرار می‌گرفت، بررسی می‌کند و تحلیل می‌کند که چرا آنها در تبلیغاتشان برای رسیدن به قدرت و تأثیرگذاری بر مردم موفق شدند اما در نهایت ورق برگشت و شکست خوردند.

می‌توان گفت که این کتاب بر این فرض استوار است که ناظران و خوانندگان معمولاً هنگام تفسیر تبلیغات آلمان نازی و جمهوری دموکراتیک آلمان دو اشتباه جدی مرتکب می‌شوند؛ اولاً آنها فرض می‌کنند که تبلیغات این دو حزب عمدتاً به این دلیل تأثیرگذار بوده است که توسط یک دولت نظامی حمایت می‌شدند، به این معنا که مردم هیتلر و هونکر را تشویق و حمایت می‌کردند چراکه از عواقب انجام ندادن آن می‌ترسیدند. دومین پیش‌فرض اشتباه این است که تبلیغات واقعاً در متقاعد کردن بیشتر شهروندان آلمان موفق بوده و تفکرات این دو حزب درواقع تفکرات عمده مردم آلمان بوده است. ادعای اصلی این کتاب از این قرار است که این فرضیات نادرست هستند و تبلیغات و پروپاگاندای این دو حزب ظریف‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که غالباً تصور می‌شود.

راندال بایتورک کتابش را با مروری بر پیشینه تاریخی و نظری تبلیغات و توضیح اصطلاحات و مفاهیم کلیدی مورد استفاده در کتاب، آغاز می‌کند. او سپس جوانب مختلف تبلیغات اعم از ایدئولوژی، مذهب، زبان، رسانه، خشونت و طنز را بررسی می‌کند و درنهایت پیامدهای اخلاقی تبلیغات را مورد بحث قرار داده و نقاط قوت و ضعف نظریه‌های اخلاقی سنتی را در رابطه با تبلیغات آلمان نازی و جمهوری دموکراتیک آلمان ارزیابی می‌کند.

یکی از نکات جالب در این کتاب استفاده از نمونه‌ها و تصاویر مختلفی از تبلیغات آلمان نازی و جمهوری دموکراتیک آلمان مانند پوستر، فیلم، سخنرانی، کاریکاتور، روزنامه و مجلات است. همچین راندال بایتورک در نوشتار کتابش از منابع بسیاری بهره گرفته است که در نتیجه آن «کمرهای خم شده» تبدیل به یک مطالعه جامع و بدیع در مورد تبلیغات آلمان نازی و جمهوری دموکراتیک آلمان گردیده است و همچنین اهمیت معاصر آن، یعنی کمک به بحث و مناظره در مورد مسائل اخلاقی و چالش‌های تبلیغاتی در دنیای مدرن، حفظ شده است.

علاقه‌مندان به حضور در نشست «نقد و بررسی کتاب کمرهای خم شده» می‌توانند روز پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ به نشانی میدان هفت تیر، بلوار کریم‌خان زند، خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها