سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
دكتر پرويز: پس از مولانا، بزرگداشت رودكي برگزار خواهد شد

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد گفت: انديشمندان ترك به انديشه‌هاي مولانا آنقدر اهميت مي‌دهند كه يك كتاب فارسي را تكثير و به عنوان هديه به ميهمانانشان اهدا مي‌كنند. اين مهم است كه انديشه پارسي‌گويان در سراسر دنيا منتشرشود.

 به گزارش ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، دكتر محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست مطبوعاتي همايش مولانا كه امروز برگزار شد، با اشاره به برنامه معاونت امور فرهنگي در سال 2008 گفت: در سال 2008 بزرگداشت رودكي جز برنامه‌هاي ماست كه از سه ماه پيش تاكنون جلساتي به همين مناسبت تشكيل داده‌ايم و در آينده آن را اجرا خواهيم كرد. 

پرويز گفت: پس از برگزاري نمايشگاه فرهنگي درباره مولانا در يونسكو برخي از كشورها درخواستي را مبني بر برگزاري اين نمايشگاه در كشور آن‌ها ارايه دادند كه بناست پس از همايش در آن كشورها به اجرا درآيد. 

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در حال ساخت مجموعه اي چند قسمتي از داستان‌هاي برگرفته از آثار مولوي است كه تا قبل از پايان سال ميلادي به نمايش در مي‌آيد.
 
دكتر پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير اجرايي ستاد بزرگداشت مولانا، در پاسخ به پرسشي درباره امكانات سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي براي خبرنگاران، از تدارك بهترين امكانات براي خبرنگاران در محل ساختمان اجلاس‌سران خبرداد. 

محسن پرويز با بيان اين كه در انتخاب محل برگزاري كنگره مكان‌هاي بسياري مورد بررسي دقيق و كارشناسانه قرار گرفته‌اند، گفت: ما از مكان‌هاي مختلف دانشگاهي و سالن‌هاي گوناگون در سطح وسيع و گسترده‌اي بازديد كرديم و در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه ساختمان اجلاس سران كشورهاي اسلامي، بهترين مكان براي برگزاري اين كنگره است. 

وي ادامه داد: اين مكان، هم امكانات مناسبي از نظر فضا و وسايل مورد نياز براي اطلاع‌رساني صحيح خبرنگاران را دارد، هم از سالن‌هاي متعدد و كافي براي برگزاري نشست‌هاي مختلف برخوردار است. 

وي در بخش ديگري از سخنانش، در پاسخ به يكي از خبرنگاران درباره ادعاي تركيه مبني بر قرار داشتن مقبره شمس تبريزي در آن كشور نيز يادآور شد: دليل ندارد كه ما پاسخگوي ادعاهاي ديگران باشيم. نظر دانشمندان ما اين است كه مقبره شمس تبريزي در خوي است و ما نيز به نظر آن‌ها احترام مي‌گذاريم و اقدامات لازم در اين جهت نيز اكنون توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خوي در حال انجام است. 

دبير اجرايي ستاد بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، همچنين از ارايه اطلاعات مربوط به ميهمانان داخلي و خارجي و نيز، خلاصه مقالات كنگره به خبرنگاران خبرداد. 

وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تقدير از ديگر چهره‌هاي فرهنگي كشور، خاطرنشان كرد: در طول سال برنامه‌هاي مختلفي در اين راستا برگزار مي‌كنيم. ولي متاسفانه فعاليت نهادهايي چون انجمن آثار و مفاخر فرهنگي به رياست دكتر مهدي محقق و نيز، كميته «تحول و فرهنگ اسلام و ايران» تحت سرپرستي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به خوبي بازتاب داده نشده است.

پرويز ادامه داد: در اين كميته كه نزديك به 10 معاون وزير در آن عضويت دارند، فعاليت‌هاي زيادي براي تقدير از چهره‌هاي فرهنگي و علمي كشور انجام شده است. انجمن آثار و مفاخر فرهنگي نيز كه گزارش كاري خود را به طور دايم به معاونت فرهنگي وزارت ارشاد ارايه مي‌كند، در طول سال‌هاي گذشته برنامه‌هاي زيادي را انجام داده كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرند. 

وي با بيان اين كه طرح‌هايي نيز براي معرفي شخصيت هاي ايراني به كودكان و نوجوانان به زودي اجرايي مي‌شوند، اضافه كرد: برخي اقدامات اين نهادها، شخصا براي من به عنوان يك ايراني افتخار آفرين است و مايه مباهات. براي مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال آماده‌سازي نمايشگاهي از تجهيزات علمي ابداع و ساخته شده توسط دانشمندان ايراني در طول تاريخ كشور است كه اكنون در مرحله ساختن اين ابزار به سر مي‌برد. اين نمايشگاه نيز به زودي افتتاح خواهد شد. 

كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبريز و خوي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها