یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
همه چيز درباره «اصول و مهارت‌هاي مصاحبه خبري» در يك كتاب

كتاب «اصول و مهارت‌هاي مصاحبه خبري» به قلم دكتر صديقه ببران و سيدمهدي شريفي با نگاهي نوين به اصول و مهارت‌هاي مصاحبه خبري و همچنين فنون كارساز ارتباطات ميان‌فردي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در بخش‌هاي مختلف اين كتاب دستورالعمل‌هاي اجرايي براي خبرنگاران جوان و همچنين علاقه‌مندان حرفه خبرنگاري ارايه شده است تا با به‌كارگيري آنها، مصاحبه‌اي مطلوب را طراحي و اجرا كنند.

يكي از ويژگي‌هاي اين اثر، بهره‌مندي از آموزش چندرسانه‌اي است كه علاوه بر نمونه‌هاي مكتوب، مثال‌هاي متعدد كاربري اين مجموعه را در قالب لوح فشرده به تصوير كشيده است.

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته‌هاي ارتباطات و روزنامه‌نگاري، اثري مستقل و تخصصي است كه مفاهيم علم ارتباطات را در حوزه مصاحبه‌هاي خبري به مخاطبان آموزش مي‌دهد.

اين اثر در هفت فصل تنظيم شده است كه دربردارنده موضوعاتي مانند اصول مقدماتي مصاحبه و تسلط بر فضاي آن، خط مشي رسانه، نياز مخاطبان، اصول اوليه و اصول ثانويه است.

دومين فصل كتاب نيز به انواع مصاحبه‌هاي خبري اختصاص دارد. در اين بخش خوانندگان با مفاهيمي مانند مصاحبه‌هاي فردي، گروهي، مردمي تلفني، مطبوعاتي، راديو و تلويزيوني و اينترنتي آشنا مي‌شوند.
در سومين فصل اين كتاب مباحثي درباره آمادگي و شروع يك مصاحبه ارايه شده‌اند. در اين مبحث تحقيق براي مصاحبه، طرح سوالات، زمان رسيدن به محل، نكات مهم درباره شروع، فوايد ضبط مصاحبه، نكات مهم و ... آموزش داده مي‌شوند.

مهارت‌هاي غيركلامي مصاحبه در چهارمين فصل اين كتاب گنجانده شده‌اند. شكل ظاهر، حالات صورت، حالت چشم‌ها، حركات دست‌ها و انگشتان، حالت‌هاي سر، حالات بدن در نحوه ايستادن و نشستن و ... برخي از حالاتي‌اند كه در اين كتاب بررسي شده‌اند.

تكنيك‌هاي مصاحبه و انواع مصاحبه‌شوندگان به ترتيب عناوين فصول پنجم و ششم اين كتاب به شمار مي‌آيند كه در هر يك از اين فصول، درباره مهارت‌هاي غيرپرسشي، مهارت‌هاي پرسشي و كلامي، مزايا و معايب تندنويسي، شروع طلايي براي سوالات مصاحبه، همچنين مصاحبه با سياستمداران، مشاهير و ... معرفي مي‌شوند.

فصل هفتم نيز به موضوع تنظيم مصاحبه براي رسانه‌ها اختصاص دارد و در آن تنظيم مصاحبه براي رسانه‌هاي مكتوب، راديو و تلويزيون، همچنين حاشيه‌هاي مصاحبه ارايه مي‌شود.

كتاب «اصول و مهارت‌هاي مصاحبه خبري» در شمارگان 2000 نسخه،  164 صفحه و بهاي 40 هزار ريال به همراه لوح فشرده آموزشي از سوي نشر تاويل بر پيشخان كتابفروشي‌هاي نشسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط