دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
«دیبای دیداری» و مجموعه مقالات اقبال‌شناسی

محمدجعفر یاحقی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال به سه عنوان اثر جدید و تجدید چاپ برخی از آثار پیشینش حضور می‌یابد. مقالات استادان دانشگاه فردوسی مشهد درباره اقبال، «دیبای دیدار» و تاریخ ادبیات فارسی برای فارسی‌آموزان غیر ایرانی، آثار جدید یاحقی اند./

یاحقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: امسال از من سه عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شوند. یکی از این آثار «دیبای دیداری» نام دارد و در برگیرنده متن کامل «تاریخ بیهقی» با مقدمه، توضیحات و شرح آن‌ است. این کتاب با همکاری مهدی سیدی و در 942 صفحه توسط نشر سخن به چاپ رسیده است. 

اقبال از نگاه استادان دانشگاه فردوسی
وی به کتاب «می‌نگریم و می‌رویم» اشاره و تشریح کرد: این اثر نیز در 488 صفحه و توسط نشر سخن به چاپ رسیده است و مجموعه مقالات استادان دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه اقبال‌شناسی را شامل می‌شود. گردآوری این مقاله‌ها با همکاری سلمان ساکت و قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.

وی ادامه داد: حدود 19 مقاله در این مجموعه آمده است. محمد شریفی، غلامحسین یوسفی، محمد مهدی ناصح، محمد جاوید و حسین رزم‌جو از جمله افرادی اند که مقاله‌هایشان در این کتاب گنجانده شده اند.

علاوه بر گردآوری و ویرایش این مقالات، یاحقی، مقدمه‌ای بر این اثر نوشته‌ و همچنین یکی از مطالب او با عنوان «اقبال‌شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد» در این کتاب به چاپ رسیده است.

تاریخ ادبیات فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی
این استاد زبان و ادبیات فارسی درباره کتاب دیگرش توضیح داد: «تاریخ ادبیات فارسی»‌(از ابتدا تا امروز) برای دانشجویان غیر ایرانی که علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی اند، عنوان کتاب سوم من در نمایشگاه امسال است. در این اثر به‌طور مختصر و با زبانی قابل درک برای فارسی‌آموزان غیرایرانی تاریخ ادبیات توضیح داده شده است.

در حقیقت این اثر یک منبع کمک درسی به حساب می‌آید و توسط نشر سمت منتشر شده است.

«جویبار لحظه‌ها»؛ جریان‌های ادبی نظم و نثر
وی در ادامه به تجدید چاپ برخی از آثارش اشاره کرد و گفت: چاپ سوم «تاریخ بیهقی» توسط نشر سخن، چاپ دوازدهم «جوی‍بار ل‍ح‍ظه‌ه‍ا»(ج‍ری‍ان‌‌های ادب‍ی‍ات‌ م‍ع‍اصر ف‍ارسی‌، ن‍ظم‌ و نثر) توسط نشر جامی و چاپ دوم «دیبای زربفت»(گزیده تاریخ بیهقی برای دانشجویان) توسط نشر سخن از جمله این آثارند.

وی در پایان یادآور شد: همچنین «دفتر اشعار آزاد ابوالفضل بیهقی» چند ماه پیش توسط نشر سخن به چاپ رسید و در نمایشگاه امسال برای نخستین‌بار ارائه می‌شود. این کتاب گزینش و تصحیح بخش‌های شعرگونه «تاریخ بیهقی» است که در قالب شعر نو منتشر شد.

محمدجعفر ياحقي متولد ۱۳۲۶ در فردوس است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر فردوس گذراند. در سال ۱۳۴۵ براي ادامه تحصیل به مشهد رفت و در سال ۱۳۴۶ با رتبه اول در کنکور رشته ادبیات در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد. پس از اتمام دوره كارشناسي، در سال ۱۳۵۰ به عنوان رتبه اول در کنکور كارشناسي ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد پذیرفته شد.

وی در سال ۱۳۵۴ با درجه ممتاز از پایان‌نامه خود دفاع کرد و به پیشنهاد غلامحسین یوسفی به عنوان مربی در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی استخدام شد. در همان زمان در دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با رتبه اول پذیرفته شد و هم‌زمان با تدریس در دانشگاه فردوسی، در دوره دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.

نگارش بیش از ۱۵۰ مقاله و تالیف، تصحیح و ترجمه بیش از ۲۷ عنوان کتاب در كارنامه ياحقي ديده مي‌شود كه از جمله آثار او مي‌توان به «تاریخ سیسیل در دوره اسلامی»، اثر عزیز احمد و ترجمه از انگلیسی، «راهنمای نگارش و ویرایش»، «تفسیر شنقشی»، گزاره‌ای از بخشی از قرآن کریم، «اقلیم‌های دیگر»، «جویبار لحظه‌ها» جریان‌های ادبیات معاصر، «فرهنگ نام آوران خراسان»، «تاریخ بیهقی»، «سخن آشنا یادنامه بدیع‌الزمان فروزانفر»، «پردگیان خیال» و «فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادبیات فارسی» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط