دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
ناگفته‌هاي سنتور در يك كتاب آشكار شد

جلد نخست كتاب «مجموعه مقالات درباره سنتور» نوشته و تنظيم شهاب منا از سوي انتشارات سوره مهر روانه بازار كتاب شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، منا درباره اين كتاب توضيح داد: «سنتور» در ايران سازي است نسبتا نوظهور که به ‌ويژه در قرن حاضر به دليل توانمندي‌هاي‌ ساختاري خود (چون داشتن صدايي غني، پرطنين و قابليت در نواختن قطعات ضربي سريع و پيچيده) در همنوازي و تکنوازي موسيقي دستگاهي معاصر ايران رواج و اهميتي روز افزون يافته و به سازي اصلي و محوري تبديل شده است.

وي ادامه داد: از اين‌رو است که در اين روند برخي از سازندگان، نوازندگان و محققان معاصر به بررسي و کنکاش درباره وجوه مختلف آن پرداخته‌اند. برخي از نتايج به‌دست‌ آمده مکتوب شده و طي شش دهه اخير در قالب يادداشت‌ها و مقالاتي پراکنده در نشريات معاصر منتشر شده و برخي تنها در حافظه سازندگان، نوازندگان و محققان به ‌جاي مانده است.

منا اين مجموعه را چون دايره‌المعارفي براي ساز سنتور دانست و گفت: براي نخستين‌ بار است كه يادداشت‌ها، مقالات نوشته ‌شده و نيز اطلاعات شفاهي استادان و موسيقيدانان معاصر درباره جنبه‌هاي مختلف ساز سنتور از سال 1325 تاکنون در يك مجموعه گردآوري و شرح شده است. 

وي تصريح كرد: اين كتاب با کيفيت و کميت فعلي، نخستين اثر منتشر شده‌ايي است كه به شكل اختصاصي به مطالعه و بررسي جنبه‌هاي مختلف يک ساز ملي مي‌پردازد.

منا ادامه داد: در اين کتاب يادداشت‌ها، مقالات و اطلاعات شفاهي موسيقيدانان معاصر درباره جنبه‌هاي مختلف معطوف به ساز سنتور به چهار دسته تقسيم شده است و مجموعه مقالات گستره‌اي53 ساله از حيات سنتور در قرن حاضر را در برمي‌گيرد. 

وي افزود: در بخش نخست مقالات چاپ ‌شده در نشريات معاصر توسط سنتورنوازان يا سنتورسازان چون «ابوالحسن صبا»، «حسين صبا»، «داريوش صفوت»، «فرامرز پايور»، «حسين ملک» و «سيروس ساغري» و محققاني يا آهنگسازاني چون «مهدي فروغ»، «امين شهميري»، «حسين‌علي ملاح»، «حسين دهلوي» و «کامبيز روشن‌روان» ارايه شده است. 

منا تصريح كرد: بخشي از مقالات کتاب توسط برخي از دانش‌آموختگان رشته موسيقي نوشته شده است. بر اين اساس، در بهار و تابستان سال 1385 به بخش پايان‌نامه‌هاي موسيقي چهار دانشگاه تهران، هنر، سوره و آزاد اسلامي مراجعه کردم و کليه پايان‌نامه‌هاي موجود با موضوع سنتور و سنتورنوازي را مطالعه و فيش‌‌برداري کردم.

وي با بيان اينكه مصاحبه‌هاي انجام‌شده با سنتورنوازان و سنتورسازان بخش ديگر كتاب است، افزود: جهت تکميل مطالب و نوشته‌ها به تعداد قابل‌ توجهي از نوازندگان و سازندگان پيشنهاد کردم تا در اين‌باره يادداشت يا مقاله‌اي بنويسند.

منا اطلاع‌رساني و آگاهي‌ از ادبيات موجود درباره سنتور و وجوه مختلف مربوط به آن را از اهداف خود براي نوشتن اين كتاب دانست و اظهار داشت: مقالات نوشته‌ و ترجمه‌ شده کتاب حاصل مطالعات کتابخانه‌اي و ميداني در مدت يازده سال است و بيشتر شامل موضوعاتي است که در مقالات پيشين بدان‌ها پرداخته نشده است. 

كتاب «مجموعه مقالات درباره سنتور» در هشت فصل تنظيم شده و به بررسي کليات (تعاريف، تشريح ساختار ظاهري، انواع و غيره)، تاريخچه سنتور در ايران (با ارايه تحقيقات جديد دراين‌باره)، تشريح و تطابق گونه‌هاي سنتور در ديگر کشورهاي شرق و غرب جهان، مبنا و اقسام کوک‌هاي کلاسيک و ابداعي براي سنتور (به‌ويژه در مرکب‌نوازي) و نحوه تطابق کوک آن با ديگر سازها، بررسي تکنيک‌هاي نوازندگي و طرز نواخت، نحوه آموزش و مشکلات آموزشي هنرجويان (عادي، چپ‌دست و نابينا)، بررسي علايم نت‌نويسي سنتور و ارايه روش‌هاي پيشنهادي در اين‌باره و تبيين روش‌ها و ظرايف ساخت سنتور مي‌پردازد.

جلد نخست كتاب «مجموعه مقالات درباره سنتور» تاليف، گردآوری، ویرایش و تعلیقات شهاب منا در شمارگان 2500 نسخه و با قیمت 9400 تومان از سوی انتشارات سوره مهر به فروش مي‌رسد.

در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «سازهاي هر ملت، جلوه‌اي از طرز نگرش، فرهنگ، فناوري و زيباشناسي ايشان هستند، به ‌طوري‌ که با تعمق در سازها مي‌توان به کيفيت تخميني اين عوامل در جامعه  پي‌ برد. مطالعه تاريخ موسيقي ملل نشان مي‌دهد که با تغيير نگرش، نظام فکري و تاثير آن بر نظام موسيقايي يک کشور سازها نيز همسو با خواسته‌هاي نظام موسيقايي جديد دگرديسي و تکامل مي‌يابند و آنها که از نظر ساختاري يا صدا دهي با نظام موسيقايي يا زيباشناختي جديد همخواني نمي‌يابند حذف مي‌شوند و به ‌تدريج سازهايي ديگر از بطن همان فرهنگ برآمده جايگزين سازهاي متروک مي‌گردند يا سازهايي از ديگر اقوام وام گرفته مي‌شوند و پس از دگرديسي و حل‌‌شدن در فرهنگ ميزبان به ‌عنوان سازي خودي و جديد پذيرفته مي‌شوند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط