یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
چه مي‌گذرد در دنياي سياسي و فكري جهان عرب؟

دكتر رضا خراساني در كتاب «تمدن و تجدد در جهان عرب» مي‌كوشد با همكاري عده‌اي از نويسندگان، جريان‌هاي فكري و سياسي كشورهاي عرب منطقه را دريابد و تحليل واقع‌بينانه به دست دهد./

دكتراي علوم سياسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب اكنون از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در واپسين مراحل چاپ قرار دارد، اظهار داشت: در دوره كنوني حدود شش جريان سياسي ـ فكري در جهان عرب فعالند كه از آن ميان مي‌توان به جريان سكولاريسم، جريان بنيادگرا، جريان نواصلاح عرب و ... اشاره كرد.

وي درباره دليل پرداختن به چنين موضوعاتي گفت: شناخت جريان‌هاي سياسي در جهان عرب با رويكرد تمدني و تمدن‌پژوهشي، مهم‌ترين هدف اين نوشتار به شمار مي‌آيد، اما دليل اصلي، آن است كه به عنوان مليت ايراني كه داريم و زندگي در اين سرزمين، بايد جريان‌هاي اطراف را به خوبي بشناسيم، چرا كه برخي از اين جريانات به نوعي مسايل داخلي كشورمان را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهند.

دكتر رضا خراساني با تاكيد بر اين كه «همچنين از اين طريق مي‌توانيم بر ميزان و نحوه تاثير انديشه‌هاي غربي بر جهان اسلام آگاهي يابيم» يادآور شد: اغلب طيف‌هاي دانشگاهي و علاقه‌مندان به اين حوزه كه مطالعاتي در اين زمينه داشته‌اند، مي‌توانند از محتواي اين اثر استفاده كنند.

مدرس پژوهشكده باقرالعلوم(ع) حبيب‌الله بابايي، سعيد خليل‌ويچ و حبيبي را از جمله پژوهشگراني خواند كه در تاليف اين اثر همكاري داشتند. اين كتاب در هفته جاري منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط