محمدتقي اسكندري در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: كتابخانه ملي با همكاري مسوولان كتابخانههاي مراكز آموزش عالي و دانشگاهي ميتوانند متولي تدوين استانداردهاي رتبهبندي كتابخانههاي دانشگاهي شوند.
وي يادآور شد: در اين رابطه استادان كتابداري با تشكيل كارگروه مشترك، استانداردهاي رتبهبندي را مشخص كرده و در اختيار مديران و روساي كتابخانهها قرار ميدهند.
اسكندري در ادامه افزود: اولويت نخست براي اجراي طرح رتبهبندي كتابخانهها، آگاهي روساي دانشگاهها و كتابخانهها از اين طرح است كه ضرورت دارد در دانشگاهها اجرا شود.
معاون كتابخانه مركزي دانشگاه صنعتي اميركبير خاطرنشان كرد: رتبهبندي كتابخانهها، انگيزه كتابداران و روساي كتابخانهها را براي انجام فعاليت هدفمند و با كيفيت در كتابخانهها افزايش ميدهد.
وي درباره برخي از شاخصهاي استانداردسازي كتابخانههاي دانشگاهي توضيح داد: خريد پايگاههاي اينترنتي و خدماتدهي به كتابخانههاي اقماري در سطح دانشگاه، جذب نيروي كتابدار و تخصيص بودجه براي خريد كتاب از نمايشگاهها برخي از فاكتورهايي است كه كتابخانهها بايد رعايت كنند.
وي با تاكيد بر اهميت شاخص تجهيز پايگاههاي اطلاعاتي در كتابخانهها گفت: دانشجويان نيازمند افزايش اطلاعات از طريق پايگاههاي اينترنتياند، روزآمد شدن اين پايگاهها از جمله مهمترين شاخصهاي رتبهبندي كتابخانهها بهشمار ميرود.
اسكندري در ادامه توضيح داد: بين تدوين استانداردهاي كتابخانههاي دانشگاهي و تخصيص بودجه از سوي معاونت پژوهشي دانشگاهها ارتباط مستقيم وجود دارد. با تدوين شاخصهاي رتبهبندي، وضعيت بودجه كتابخانهها نيز بايد به ميزان مورد نياز مشخص شود.
یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
نظر شما