سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
«انديشه‌نامه علامه شعراني» در بازار نشر

مجموعه دو جلدي «انديشه‌نامه علامه شعراني» به كوشش عبدالحسين خسروپناه منتشر شد. اين اثر، گفت‌وگو با شاگردان علامه شعراني و همچنين ديدگاه‌هاي وي درباره مسايل مختلف فلسفي را شرح مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علامه شعراني در سال 1320 قمري در تهران و در خانواده‌اي با موقعيت اجتماعي و ديني والا به دنيا آمد. او علاوه بر تحصيل دروس متعارف در حوزه‌هاي علميه تهران، ‌قم و نجف، به آموختن زبان‌هاي فرانسه و عبري نيز پرداخت.

طبق آ‌نچه در مقاله «زيست‌نامه» اين كتاب ذكر شده است، علامه شعراني هيچ گونه دلبستگي به دنيا نداشت و به دنبال اعتبارات اجتماعي نيز نبود. وي با اين كه از مرحوم سيدابوالحسن اصفهاني اجازه اجتهاد داشت، اما هيچ گاه از وجوهات شرعي استفاده نكرد.

از جمله آثار متعدد وي كه در حوزه‌هاي علمي، فلسفي و ديني بر جاي مانده‌اند، مي‌توان به «المدخل الي عذب المنهل»، تصحيح كامل و حواشي بر تفسير صافي در دو جلد، تعليقات و حواشي بر تفسير كبير «منهج الصادقين» در 10 جلد و «شرح تجويد» در علم كلام اشاره كرد.

گفت‌وگو با شاگردان علامه شعراني، علامه شعراني پيشگام در مواجهه با فلسفه غرب و همچنين گفتمان فلسفي و عرفاني علامه شعراني نخستين بخش‌هاي كتاب‌ «انديشه‌نامه علامه شعراني» اند.

اين اثر ديدگاه‌هاي علامه شعراني را درباره مسايلي نظير حدوث و قدم و حركت جوهري، عرفان و تصوف، وحدت وجود، روح، حسن و قبح عقلي، جبر و اختيار، معاد جسماني و همچنين يهوديت و مسيحيت را نيز شرح داده است.

مجموعه دو جلدي «انديشه‌نامه علامه شعراني» در شمارگان 2500 نسخه و بهاي 18 هزار تومان از سوي سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط