شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴
راهكارهاي پيشگيري از ارتكاب جرم از طريق معماري و شهرسازي

استاد دانشگاه يزد از تاليف كتاب «پيشگيري از جرم از طريق معماري و شهرسازي» خبر داد و گفت: در اين اثر راهكارهايي را براي افزايش خطر ناشي از ارتكاب جرم و كاهش سود ناشي از ارتكاب جرم در راستاي اصلاح اصول حاكم در معماري ارايه كرده‌ام.

محمدرضا رحمت در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: در مراحل آغازين تاليف اين اثر، اماكني را كه درصد امكان وقوع جرم در آنها زياد بود، مطالعه و از اين اماكن، عكسبرداري كردم و اين عكس‌ها را توسط گروهي از متخصصان معماري بررسي و مشكلات و ايرادات فني كه در ساخت اين اماكن از نظر جرم‌شناسي وجود داشتند را مطرح كردم.

وي ادامه داد: در پايان بررسي‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيدم كه برخي از اماكن، فرصت بهتري به مرتكبان براي ارتكاب به جرم ايجاد مي‌كنند. اگر معماران بتوانند در اين اماكن دخل و تصرف داشته باشند، به دو موفقيت دست خواهيم يافت. نخست اين كه زمينه‌هاي پيشرفت بزه‌كاري بالقوه افراد فراهم نخواهد شد، به اين معنا كه افرادي كه آمادگي ارتكاب به جرم دارند و فقط نيازمند شرايط وسوسه‌آميزند، زمينه‌هاي فراهم شدن اين شرايط براي آنها مسدود مي‌شود.

مولف كتاب «راهنماي تنظيم قراردها به زبان انگليسي» تصريح كرد: موفقيت دوم درباره افرادي است كه هدفشان بزه‌كاري است. اين افراد براي ارتكاب به جرم، چندين مساله را مورد بررسي قرار مي‌دهند. مساله نخست، خطر ناشي از ارتكاب جرم و مساله بعدي، سود ناشي از ارتكاب جرم است. اگر معماري يا شهرسازي بتواند خطر ناشي از ارتكاب به جرم را افزايش دهد يا سود ناشي از ارتكاب جرم را كاهش دهد، به طور قابل توجهي مي‌توانند در پيشگيري از وقوع جرم و كاهش آن موثر باشد.

رحمت افزود: در كتاب «پيشگيري از جرم از طريق معماري و شهرسازي» اماكن مختلفي اعم از اماكن مسكوني، تجاري، پارك‌ها و ... از نظر ميزان نقشي كه در ارتكاب جرم از سوي مجرم دارند را مورد بررسي قرار داده‌ام و راهكارهايي براي افزايش خطر ناشي از ارتكاب جرم و كاهش سود ناشي از ارتكاب جرمرا  ارايه كرده‌ام.

دانشجوي دكتراي رشته جزا و جرم‌شناسي عنوان داشت: مطالعه درباره نقش معماري و تاثير آن بر روي جرم به طور رسمي از سال 1972 در آثار «اُسكار نيومن» با عنوان «فضاهاي قابل دفاع» مطرح شد. با توجه به اين كه خاستگاه اين مباحث در آمريكا بود، راهكارهايي كه «اسكار نيومن» ارايه كرده بود، بيشتر قابل اجرا در شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه آمريكاست، اما اصول نخستين وي قابل استفاده، بهره‌برداري و همسان‌سازي با شرايط فرهنگي كشورمان است.

وي يادآور شد: در تاليف كتاب «پيشگيري از جرم از طريق معماري و شهرسازي» سعي كرده‌ام تا بر اساس فرهنگ بومي كشورمان، راهكارهايي را براي كاهش وقوع جرم ارايه دهم.

استاد دانشگاه يزد عنوان داشت: از جمله معضلاتي كه در اين حوزه در كشورمان وجود دارد، مي‌توان به حساسيت پيشگيري از وقوع جرم از نظر حقوقدانان اشاره كرد، در حالي كه معماران و شهرسازان كمتر به اين موضوع توجه مي‌كنند. شايد بتوان گفت كه براي انديشمندان اين حوزه تا حد زيادي اين موضوع ناشناخته باقي مانده‌اند، در حالي كه در كشورهاي ديگر، اين موضوع بيشتر توسط معماران مورد بحث قرار گرفته است. اگر بخواهيم اين موضوع به طور كامل اجرا شود، بايد معماران و شهرسازان همگام با جرم‌شناسان و در قالب عملكرد گروهي، به مطالعات جديد‌تري در اين حوزه بپردازند تا شاهد رعايت اصول معماري فاقد جرم به صورت يك امر الزام‌آور در قوانين شهرسازي باشيم.

چاپ دوم كتاب «پيشگيري از جرم از طريق معماري و شهرسازي» اثر محمدرضا رحمت در شمارگان 1000 نسخه، 304 صفحه و بهاي 60 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات ميزان راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط