یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
دو مجموعه شعر سپید نظافت منتشر شدند

دو مجموعه شعر سپید سلمان نظافت یزدی با عنوان‌های «کافور عطر خوبی است» و «حلزونی در آستانه دنیا» منتشر شد. نظافت الگوبرداری یا تقلید آگاهانه از شاعران بزرگ را در آغاز راه شاعری، امری موثر در رسیدن شاعران به زبان شخصی خود می‌داند./

نظافت یزدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: مجموعه شعر «کافور عطر خوبی است» دربرگیرنده شعرهای سپید من طی سال 85 تا اسفند 89 است که در قالب سپید و درباره موضوعات اجتماعی و سیاسی سروده شده‌اند. این مجموعه توسط انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت راهی بازار کتاب شد.

وی افزود: کتاب دیگر با عنوان «حلزونی در آستانه دنیا» سروده‌های سپید من از سال 85 تا 88 را شامل می‌شود. این دفتر توسط انتشارات انجمن قلم ایران منتشر شد. تمامی شعرهای این دو مجموعه با ذکر تاریخ سرایش در کتاب آمده‌اند.

این شاعر درباره زبان شعرهایش توضیح داد: هنوز به زبان شخصی‌ام نرسیده‌ام. اما به‌طور کلی معتقدم اگر شاعری در آغاز راه از شاعران بزرگ معاصر الگو بگیرد یا حتی آگاهانه تقلید کند و پس از آن به شخصی‌‌سازی این الگوبرداری‌‌ها در شعر خودش بپردازد می‌تواند به زبان شخصی‌اش دست یابد.

وی با تاکید بر تاثیرپذیری‌ خود از شاعران بزرگ معاصر گفت: سعی کرده‌ام که الگوبرداری‌هایم بیشتر از نظر محتوایی باشند و پس از آن با نگاهی اجتماعی سراغ این مقوله‌ها رفته‌ام. به عنوان مثال قیصر امین‌پور از جمله شاعرانی است که بر روند شعری من تاثیرگذار بوده است.

نظافت به انگیزه‌اش از چاپ نخستین اشعارش اشاره و تشریح کرد: احتمال دارد در آینده از چاپ این آثار پشیمان شوم؛ اما در این مقطع علاقه‌مند بودم تجربه‌هایم را با اهالی شعر در میان بگذارم. بهترین وسیله برای معرفی شاعر و دریافت نظر مخاطبان و منتقدان چاپ کتاب است.

وی افزود: فکر می‌کنم هنوز وبلا‌گ‌ها و فضای مجازی نتوانسته‌اند جای کتاب و نقد کتاب را در فضای حقیقی بگیرند.

سلمان نظافت یزدی متولد 1367 و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است. او به‌طور جدی از سال 1385 و همزمان با ورودش به دانشگاه در عرصه شعر به فعالیت پرداخته و می‌گوید در جلسات شعر شهر مشهد از نظرات شاعرانی چون هادی منوری، نادر پناه‌زاده و مجید نظافت، پدرش، بهره گرفته است.

دو مجموعه شعر «کافور عطر خوبی است» و «حلزونی در آستانه دنیا» به ترتیب توسط انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت و انجمن قلم ایران منتشر و راهی بازار کتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط