پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
خاطرات جنگ براي فرماندهان و مديران آموزنده‌اند

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) در آیین اختتامیه نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس تهران گفت: برخی از این خاطرات، در سطح راهبردی و استراتژی‌اند و برای فرماندهان عالی و مدیران عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، آموزنده خواهند بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران، عصر دیروز (یکم خرداد ماه 90) با حضور جمعی از فرماندهان و صاحب‌نظران عرصه خاطره‌نویسی جنگ، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

سرهنگ حسن رسولی منفرد، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در آغاز این مراسم، برپایی این جشنواره و تقویت حوزه خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس را از مهم‌ترین برنامه‌های این بنیاد خواند و گفت: پس از گردآوری اسناد و مدارک دفاع‌مقدس، متوجه نقیصه‌ای در این حوزه شدیم. بنابراین، مقوله تاریخ‌شفاهی و گردآوری خاطرات، به خصوص از میان مردم را به عنوان مکمل اسناد، مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره‌های استانی خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس در سراسر کشور افزود: این فراخوان، مختص خاطرات مربوط به صحنه جنگ نبود، بلکه سرتاسر سرزمین ایران، صحنه نبرد بود که این جشنواره، خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفت.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، تصریح کرد: امیدوارم که توانایی احصاء و گردآوری خاطرات جنگ را داشته باشیم تا این آثار را در اختیار شاعران، نویسندگان و پژوهشگران قرار دهیم. چون خاطرات، زیرساخت فعالیت‌های تحقیقاتی و ادبی‌اند.

در ادامه آیین اختتامیه نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران، "سیمیندخت وحیدی" چند قطعه شعر در وصف شهدا و دفاع‌مقدس قرائت کرد و سپس سردار حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ، با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد سردار "محمدتقی خادمی"، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و با اشاره به حمایت‌های وی از حوزه نشر دفاع‌مقدس اظهار داشت: گاهی اوقات به دعوت مقام معظم رهبری، خاطرات خود از دوران پرحادثه جنگ را بازگو می‌کنیم و ایشان نیز با دقت گوش فرامی‌دهند.

وی با اشاره به تاکید رهبری در زمینه ثبت و نگارش خاطرات سال‌های دفاع‌مقدس تصریح کرد: رخدادهای دوران جنگ و 2800 روز مقاومت، تاریخ دفاع‌مقدس را شکل داده‌اند. به همین دلیل، جنگ 8 ساله را مدل مقاومت می‌خوانیم.

راوی کتاب "مهتاب خین" ادامه داد: حذف خاطرات از دوران دفاع‌مقدس، باعث بی روح شدن آن می‌شود. اگر این خاطرات، به شیوه هنرمندانه نوشته و به نسل حاضر و آینده منتقل شوند، برای همیشه ماندگار خواهند شد.

همدانی با تاکید بر لزوم سطح‌بندی خاطرات دفاع‌مقدس گفت: برخی از این خاطرات، در سطح راهبردی و استراتژی‌اند و برای فرماندهان عالی و مدیران عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، آموزنده خواهند بود.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) افرود: سطح بعدی خاطرات، امیدوارکننده‌اند و به عنوان الگویی برای زندگی تمامی زنان و مردان، کاربرد خواهند داشت. از دل این خاطرات می‌توان، آثار متعددی برای کودکان و نوجوانان نوشت.

سردار حسین همدانی، با اشاره به تاثیر فرهنگی بازگویی خاطرات دفاع‌مقدس در جنگ نرم اظهار داشت: زنده‌یاد ابوالفضل سپهر، شب‌ها با توسل به حضرت زهرا (س) به قصه‌سرایی درباره زندگی همسران جانبازان و شهدا می‌پرداخت. انتظار داریم که رخدادهای جنگ، به شیوه هنرمندانه در قصه‌ها و داستان‌ها بازگو شوند.

سپس دکتر محسن شاهرضایی، دبیر علمی نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و برگزیدگان این جشنواره، به شرح زیر مورد تقدیر قرار گرفتند.

خاطره "دو دقیقه بر فراز مقدادیه" نوشته عقیل زرگر بر اساس خاطرات امیرسرتیپ بازنشسته خلبان محمد حسین زند وکیلی، به دلیل بکر بودن سوژه، جدابیت آن و انتقال اطلاعات نظامی در خاطره و نثر روان و شیرین، رتبه اول نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران را از آن خود کرد.

همچنین خاطره "چشم‌ها را باید شست" به قلم میترا آسمانی، به پاس وجود جنبه‌های عاطفی و انسانی یک مادر پرستار حاضر در جبهه و دل‌نگرانی‌های او برای فرزندش، جایزه دوم این جشنواره را کسب کرد.

"نبرد در آسمان" نوشته علیرضا غزنوی رامتین، به دلیل پرداخت خوب به یک واقعه ملی و تاریخی، اشاره به نقش خلبانان جان بر کف در دوران دفاع‌مقدس و وجود نثری صمیمی و روان، به عنوان رتبه سوم جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران، تجلیل شد.

"عبدالله پازن" و "رقیه حسینی" زوج امدادگر، به خاطر نگارش خاطره "خانواده امدادگر" و به دلیل نگاه انسانی به موضوع جنگ‌ و تبیین دفاع‌مقدس به عنوان یک دفاع مردمی و نثر ساده و صمیمی، رتبه چهارم این جشنواره را از آن خود کردند.

همچنین خاطره "عهدی با بهشتیان" نوشته اسماعیل زمانی، به دلیل سوژه بکر و جذاب، پرداخت مناسب به موضوع شهید و شفاعت و اشاره به ارزش‌های دفاع‌مقدس، به عنوان مقام پنجم نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران معرفي شد.
 
در ادامه آيين اختتاميه اين جشنواره "محمدباقر نيكخواه"، يكي از پيشكسوتان عرصه خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي جنگ و مسوول و موسس سازمان تبليغات جبهه و جنگ جنوب در سال‌هاي 59 و 60 نيز به پاس ارسال خاطره "پيمان با مقتدا تا شهادت"، مورد تقدير قرار گرفت.

همچنين "سيد محمود حسيني قاسمي" نويسنده خاطره "معراج"، به عنوان مسن‌ترين فرد شركت كننده در اين جشنواره، تشويق شد و "عطيه قاسم قمي"، نويسنده خاطره "ملاقات چشم‌هاي منتظر"، به عنوان جوان‌ترين فرد حاضر در نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس شهر تهران و به پاس ارزش‌گذاشتن به مقوله دفاع‌مقدس، تقدير شد.

در پايان نيز خاطره كوتاه و اثرگذار "حميد ابك" به دليل سوژه بكر و تاثيرگذار، مورد تشويق قرار گرفت و "سيميندخت وحيدي" به عنوان شاعر پيشكسوت و خانواده مرحوم سردار "محمدتقي خادمي" نيز تجليل شدند. 

آیین اختتامیه نخستین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس شهر تهران، به همت نهادهايي همچون بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ، استانداري و شهرداري تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها