سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
مرجعيت؛ برتري امام خميني(ره) به ملاصدرا

نويسنده كتاب «انديشه سياسي امام خميني(ره)» بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را متفكر حكمت متعاليه دانست و گفت: ايشان از مقام مرجعيت و قدرت حركت دادن مردم برخوردار بودند و اقداماتي انجام دادند كه نتيجه آن در تاسيس جمهوري اسلامي متبلور شد، مقامي كه ملاصدرا با وجود برتري انديشه و آثار فلسفي‌اش از ان برخوردار نبود.\

دكتر شريف لكزايي، عضو هيات علمي گروه فلسفه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر را شامل مجموعه مقالاتي دانست كه طي 10 سال گذشته تاليف و در مجلات مختلف منتشر شده‌اند.

وي افزود: اين مقالات مباحث مختلفي نظير آزادي، آزادي مطبوعات و ولايت مطلقه فقيه در انديشه امام خميني(ره) را بررسي كرده‌‌اند. اين اثر براي انتشار به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) ارايه شده است.

لكزايي اين كتاب را منبع خوبي براي درس «انديشه سياسي امام خميني(ره)» كه اكنون در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، دانست و درباره رويكردش در اين اثر گفت: انديشه امام(ره) در دستگاه فلسفي حكمت متعاليه قابل بررسي است. بنابراين، برخي از مقالات انديشه سياسي ايشان را از اين منظر و برخي ديگر از مقالات اين موضوع را فارغ از مباني نظري و حكمي ايشان بررسي كرده‌ام. همچنين در مقالات مربوط به نسبت انديشه ايشان با حكمت متعاليه، اشتراكات و تمايزات آن با انديشه ملاصدرا ذكر شده‌اند.

وي مهم‌ترين تمايز امام(ره) با ملاصدرا را وارد شدن ايشان به عرصه عمومي دانست و گفت: امام(ره) با استفاده از پارادايم مرجعيت، اقداماتي انجام دادند كه نتيجه آن در تاسيس جمهوري اسلامي متبلور شد، در حالي كه اين امكان براي ملاصدرا وجود نداشت. صدرالمتالهين كرسي درس و بحث در شيراز داشت، اما نتوانست به لحاظ عملي تاثيري نظير امام خميني(ره) در جامعه داشته باشد. بايد اذعان كرد كه ملاصدرا به لحاظ نظري، بسيار قوي است و آثار او در حوزه فلسفه مقام والايي دارند.

لكزايي درباره امكان قابل بررسي بودن انديشه سياسي امام(ره) با انديشه سياسي معاصر جهان گفت: طبيعي است كه انديشمندان معاصر، مباحثي را مطرح مي‌كنند كه گذشتگان مطرح نكرده‌اند. «جمهوري اسلامي» نيز پديده جديدي در عرصه مفاهيم و پديده‌هاي سياسي به شمار مي‌آيد كه با نظام جمهوري اسلامي ظهور و بروز يافت.

وي افزود: امام راحل نكات و دقايق ديگري را نيز در اين عرصه مطرح كردند. به طور كلي، مي‌توان گفت كه مباني و آموزه‌هاي ديني بر انديشه سياسي تمامي متفكران مسلمان تاثيرگذارند، اما نتيجه اين تاثير دچار قبض و بسط‌هايي مي‌شود و در دوره‌هاي مختلف، شيوه‌هاي مختلفي دارد.

عضو هيات علمي گروه فلسفه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي يادآور شد: در دوره‌هاي جديد نيازها و پرسش‌هاي جديدي شكل مي‌گيرند و انديشمندان با پاسخ به اين پرسش‌ها، وارد مرحله‌اي جديدتر و متفاوت از قبل مي‌شود.

وي با بيان اين كه «تفكر امام(ره) به لحاظ دستگاه فلسفي در حكمت متعاليه تعريف مي‌شود» اظهار داشت: اين حكمت، محل تلاقي عرفان، برهان و قرآن است و بنابراين، معتقدان به آن روش‌هاي متكثري براي دست‌يابي به حقيقت دارند و در عين حال، از عقل و وحي نيز بهره مي‌گيرند. در اختيار داشتن ابزارهاي معرفتي گوناگون براي رسيدن به حقيقت، يكي از ويژگي‌هاي برتر اين حكمت به شمار مي‌آيد.

لكزايي ادامه داد: امام(ره) علاوه بر داشتن اين ويژگي، از مقام مرجعيت نيز بهره‌مند بودند، مقامي كه قدرت حركت دادن مردم را داشت. به بيان ديگر، فقه و فقاهت را نيز بايد به دانش‌هاي فلسفي، كلامي و عرفاني ايشان افزود.

وي به تفاوت سه دستگاه فلسفي اسلامي مشاء، اشراق و حكمت متعاليه اشاره كرد و گفت: برخي از عناصر اين دستگاه‌ها به طور طبيعي متفاوت از يكديگرند. براي مثال، حركت جوهري تنها در حكمت متعاليه مطرح است. همين نسبت درباره دستگاه‌هاي فكري اسلامي و غربي نيز صادق است و ما مباني انسان‌شناسي، هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي متفاوتي را در اين دستگاه‌هاي فلسفي غربي و اسلامي شاهديم.

لكزايي يادآور شد: با وجود تفاوت‌هاي اساسي انديشه سياسي غربي و اسلامي، قالب‌هاي مشتركي در اين دو انديشه وجود دارند كه جمهوريت و دموكراسي از جمله آنهايند و مباني، خط تمايز اين دستگاه‌هاي فكري محسوب مي‌شوند.

وي تبيين انديشه سياسي اسلامي را يكي از ضروريات در جامعه علمي كشور دانست و گفت: چند دهه است كه از بومي كردن علوم انساني سخن مي‌گوييم و يكي از مسايل مهم در عملي كردن اين اقدام، توجه به مسايل روز در كتاب‌هايي است كه درباره انديشه سياسي مي‌نويسيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط