یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
سرفصل‌ها و متون 38 رشته علوم انساني بازنگري شد

ريييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي صبح امروز (12 تير) در نشست خبري بازنگري سرفصل‌ها و محتواي متون درسي دانشگاهي گفت: سرفصل‌ها و متون 38 رشته علوم انساني دانشگاهي بازنگري شد و در ترم جديد تحصيلي به دانشجويان ارايه مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست خبري بازنگري سرفصل‌ها و محتواي متون درسي دانشگاهي صبح امروز (12 تير ماه) با حضور دكتر سعيد قديمي، مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزش و مالي وزارت علوم و دكتر حميدرضا آيت‌اللهي، رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي وزارت علوم در سالن شهيد مفتح وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد.

در اين نشست، دكتر حميدرضا آيت‌اللهي، رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي وزارت علوم عنوان كرد: بسياري از دروس علوم انساني از بيست تا بيست و هشت سال گذشته بدون تغيير مانده و هيچ نگرش جديدي در آنها صورت نگرفته بود، بنابراين پژوهشگاه علوم انساني از 15 بهمن 89 وظيفه تغيير سرفصل‌ها و متون درسي علوم انساني را برعهده گرفت.

وي در ادامه افزود: در گام نخست 38 رشته علوم انساني در مقطع كارشناسي مورد توجه قرار گرفت و اين رشته‌ها در 12 مقوله (حقوق ـ سياسي ـ اقتصادي ـ فلسفه ـ روش‌شناسي ـ روزنامه‌نگاري و ارتباطات ـ علوم اجتماعي ـ زبان و ادبيات فارسي و انگليسي ـ تاريخ و مديريت دسته‌بندي شد. 

آيت‌اللهي با اشاره به اينكه براي بازنگري متون و سرفصل‌ها از استادان 100 دانشگاه كشور نظرسنجي شده، توضيح داد: در سرفصل‌هاي جديد به بحث توانايي و مهارت دانشجويان علوم انساني نيز توجه شده است.

وي درباره سامانه جديد سرفصل‌ها و متون علوم انساني گفت: در اين سامانه رشته‌ها، سرفصل‌ها و متون جديد قرار گرفته و پس از راه‌اندازي در اختيار دانشجويان و استادان قرار خواهد گرفت. اين سامانه به نشاني اينترنتي www.hsarfasl.msrt.ir فعال خواهد شد. 

رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي درباره متون و كتاب‌هاي درسي گفت: بخشي از متون جديد و كتاب‌هاي درسي علوم انساني از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تامين شده و اين كتاب‌ها و متون ارتباطي با جزوات اساتيد در دانشگاه‌ها ندارد.

سپس دكتر سعيد قديمي اين جلسه را نخستين نشست در محور برنامه‌ريزي و تغيير متون و سرفصل‌هاي علوم انساني دانست و گفت: قانونگذار براساس قانون برنامه پنجم، ماده 15 فصل دوم (علم و فناوري)، وظيفه تغيير سرفصل‌ها و متون علوم انساني را بر عهده آموزش عالي گذاشته و اين تكليف از ابتداي سال 90 ابلاغ شده است.

وي با اشاره به اينكه «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي» براساس قانون، موظف به تغيير سرفصل‌ و متون درسي علوم انساني دانشگاهي شدند، توضيح داد: از تكاليف اين دو وزارتخانه، بازنگري سرفصل‌ها، تدوين و ارتقاي شاخص‌هاي كيفي با تاكيد بر رشته‌هاي علوم انساني، قرآن كريم و عترت است.

قديمي، آموزش عالي را در شرف دو واقعه تاريخي مهم دانست و افزود: با توجه به اينكه جمعيت كشور از سال 90 تاكنون در سنين 18 تا 24 سالگي رشد نزولي داشته، ارتقاي كيفيت آموزش عالي نيز مورد توجه قرار گرفته است، براين اساس مي‌توان از ظرفيت‌هاي قانوني و پشتوانه دولت براي تغيير سرفصل‌ها استفاده كرد.

وي توضيح داد: به منظور تغيير متون و سرفصل‌هاي علوم انساني در ابتدا منابع و سرفصل‌هاي پنج سال گذشته كه در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شد بازنگري و شاخص‌هايي به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و براساس آن شاخص‌ها، سرفصل‌هاي درسي بر سه محور «غني‌سازي»، «بومي‌سازي» و «ارزش‌مداري» مورد بازنگري قرار گرفت.

قديمي پنج محور كلان حوزه علوم انساني اعلام شده در آبان ماه سال 89 به دانشگاه‌ها را «بومي‌سازي علوم انساني»، «تقويت ميان‌رشته‌اي‌ در حوزه علوم انساني»، «كاربردي‌سازي نتايج پژوهش‌هاي علوم انساني»، «سرمايه‌گذاري دولتي و حمايت از فعاليت‌هاي بخش خصوصي» و «ترسيم نقشه جامع علوم انساني» دانست.

وي با اشاره به اينكه تغيير سرفصل‌ها و متون علوم انساني در سال 79 برعهده دانشگاه‌هاي داراي هيات مميزه قرار گرفت، افزود: از ارديبهشت سال جاري گزارش عملكردي مبتني بر فعاليت يازده ساله دانشگاه‌ها در حوزه كتاب‌، منابع و سرفصل‌هاي علوم انساني دريافت شد.

وي در ادامه افزود: مجموعه محتواي مكتوب «تحول در حوزه برنامه‌ريزي آموزشي» با اولويت علوم انساني در اين سال‌ها گردآوري شده كه در اين مجموعه تمام آيين‌نامه‌ها، سوابق، مكاتبات و گزارش‌هاي موجود در دانشگاه‌ها جمع‌آوري و در اختيار تمام دانشگاهيان قرار گرفته است.

قديمي درباره قراردادهاي منعقد شده با مراكز و پژوهشگاه‌ها براي اولويت‌بخشي به تغيير متون و سرفصل هاي علوم انساني گفت: در اين قراردادها اولويت‌هاي 14 رشته مورد توجه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 200 گرايش درسي و پنج تا شش هزار سرفصل درسي مورد توجه قرار گرفته است. 

وي توضيح داد: اكنون دانشگاه علامه طباطبايي آمادگي خود را در حوزه تغيير محتواي رشته‌هاي علوم اجتماعي، علوم تربيتي، اقتصادي، روانشناسي، علوم سياسي و حقوق اعلام كرده و اين مسووليت برعهده دانشگاه علامه قرار گرفته است. 

وي با اشاره به رايزني پژوهشگاه علوم انساني با حوزه و دانشگاه توضيح داد: اين رايزني منجر به امضاي تفاهمنامه 71 عنوان درسي شد كه براين اساس تاكنون 18 عنوان درسي نهايي شده و در اختيار پژوهشگاه علوم انساني قرار گرفته است. در سال 90 اميدواريم كه بخش قابل توجهي از اين متون براي دانشگاه‌ها آماده و اين فعاليت شامل منابع،‌ كتاب‌هاي درسي و سرفصل‌ها مي‌شود.

قديمي زيرمحورهاي اصلي بحث بومي‌سازي علوم انساني را «نياز سنجي»، «توجه به اهداف نظام آموزشي»، «گسترش مهارت»، «توجه به آمايش سرزمين» و «سطح بندي» معرفي كرد و افزود: «روش‌شناسي و متدولوژي»، «پژوهش و آموزش پژوهشي»، «نظريه‌پردازي»، «جامع‌نگري و مطالعات تطبيقي» از زيرشاخه‌هاي غني‌سازي مباحث علوم انساني محسوب مي‌شود.

وي، شيوه‌نامه بازنگري سرفصل‌ها و متون علوم انساني را محصول سه همايش ملي در اين حوزه دانست و گفت: اين خروجي‌ها جمع‌بندي و در قالب شيوه‌نامه‌ها و كتاب در اختيار دانشگاه‌ها قرار گرفته و در اين بخش تعريف روشني از بازنگري و اهداف آن ارايه شده است.

قديمي برخي از اصول كلي در برنامه‌ريزي و تغيير سرفصل‌ها را توجه به اسناد پشتيبان و راهنماي تحول علوم انساني، اهميت ديدگاه‌هاي امام خميني (ره) در حوزه‌هايي چون جهان‌بيني، انسان‌شناسي، دانشگاه اسلامي و حوزه علوم انساني و ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري درباره جهان‌بيني، ضرورت تحول و نوآوري حوزه علوم انساني، فلسفه و مباني علو انساني و بحث نظريه‌پردازي به شمار آورد.

وي با اشاره به راه‌اندازي مركزي با عنوان «مطالعات و برنامه‌ريزي متون درسي دانشگاهي» گفت: دبيرخانه اين مركز مستقر شده و بيش از 80 كميته و گروه در دبيرخانه شكل گرفته و 500 استاد زبده در اين حوزه مشغول به فعاليت‌ شدند. ‌اين كميته‌ها به صورت تخصصي در حوزه‌هاي علوم انساني و اجتماعي زيرمجموعه شوراي برنامه‌ريزي آموزش عالي فعال‌اند و به تعيين سرفصل‌ها و متون درسي مي‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها