مدير انتشارات محراب قلم با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني و با بيان اينكه براي ترويج كتابخواني بايد از نيروهاي متخصص استفاده كرد،گفت: برنامهريزيها بايد از سنين كودكي آغازو كتابخواني نهادينه شده و تبديل به يك ارزش درجامعه شود. اين امر مهم را نبايد به تاخير بيندازيم./
وي ادامه داد: از ديگر راههايي كه ميتوان براي تيليغ كتاب و كتابخواني در صدا و سيما پيشنهاد كرد، ساخت برنامههايي با پيام مستقيم با محوريت كتاب است. راه سوم نيز ساخت برنامههايي است كه درونمايه آنها، كتاب باشد و غيرمستقيم، كتاب را تبليغ كند. البته اين مساله هم نگاهي علمي و تخصصي ميخواهد. نويسندگان برنامههاي تلويزيوني و فيلمنامهنويسان بايد به اين مساله بيشتر توجه كنند و در اين زمينه متخصص شوند. بهويژه براي برنامههاي كودكان و نوجوانان، تا مطالعه از كودكي در وجود آنها نهادينه شود.
مديرمسوول انتشارات محراب قلم با بيان اين كه معلمان و كتابداراني كه ميخواهند مخاطبان را به كتابخواني تشويق كنند خود بايد كتابخوان باشند و كتاب را بشناسند، اظهار كرد: معلم و كتابداري كه خود اهل كتاب نباشد، نميتواند ديگران را تشويق و ترغيب به كتابخواني كند. بنابراين بايد در كتابخانههاي عمومي و كتابخانههاي مدارس كتابداراني به كار گرفته شوند كه خود كتابخوان و كتابشناس باشند.
وي افزود: كتابداران مسووليت انتقال انگيزه مطالعه كتاب را به عهده ميگيرند و در نتيجه بايد فعاليتهاي زيربنايي و مفيدي داشته باشند. معرفي كتابي كه پيامش و هدفش مشخص نيست، كمكي به سرانه مطالعه نميكند.
فريدوني، مهمترين مساله حوزه نشر را كمبود كتابفروشي و درست عمل نكردن سيستم توزيع دانست و بيان كرد: در اين حوزه بايد بيشتر سرمايهگذاري شود و تعداد كتابفروشيها افزايش يابد. هر چه كتاب بيشتر در دسترس باشد، بيشتر خوانده ميشود.
وي افزود: خريد كتاب از سوي وزارت ارشاد خيلي خوب است اما مانند مسكن است و بايد كاري كرد كه مردم خودشان كتاب بخرند. در واقع بايد ذائقه مخاطب را تغيير دهيم. بهطور مثال هر چه به جوانان بگوييم غذاهاي سريع مانند پيتزا مضرند، باز هم از اين خوراكها استفاده ميكنند. چون در دسترس اند اما هرچه به آنها ميگوييم كتاب بخوانيد، اين كار را نميكنند. البته نميگويم در دسترس نبودن كتاب تنها دليل است ولي يكي از مهمترين دلايل پايين بودن نرخ مطالعه در كشور به شمار ميآيد.
فريدوني با تاكيد بر اين كه بايد كاري كرد تا كتابخواني در عمق جامعه نهادينه شود، گفت: بايد از كودكي بچهها را كتابخوان تربيت كنيم و با توجه به اينكه نخستين نهاد اجتماعي كه كودك پس از خانواده وارد آن ميشود مدرسه است، آموزش و پروش و معلمان در اين زمينه نقش موثرتري بازي ميكنند و بايد طوري برنامهريزي شود كه بچهها با كتاب انس بگيرند.
وي همچنين عنوان كرد: اگر بچهها با كتاب مانوس شوند، براي كتاب خواندن انگيزه دارند سپس به دنبال كتاب ميروند و زماني كه اين تقاضا زياد شود، فعالان حوزه نشر و نويسندگان نيز به تكاپو ميافتند تا اين نياز را پاسخگو باشند. البته اين بستر سازي در بلند مدت نتيجه ميدهد و از اكنون بايد براي آن برنامهريزي كرد.
فريدوني گفت: با سياستگذاري متخصصان، ديگر هر كس بر اساس سليقه خود وارد ميدان نميشود و همه فعالان حوزه كتاب برپايه اين سياستگذاري عمل ميكنند و ميتوان نتايج خوبي از آن گرفت.
مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتابداران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتابها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کشور شدند.
نظر شما