شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
بحث‌هايي درباره «اصالت‌ مهدويت» در يك كتاب به چاپ رسيد

چاپ نخست کتاب «اصالت مهدويت» نوشته آيت‌الله ‌العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد.*

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه هفتمين كتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدويت» است، موضوع اصالت‌هاي مهدويت را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهد. 

مقدمه‌اي براي ورود به بحث مهدويت
بديهي است آنچه در بررسي و شناخت يك فكر، اصل و آغاز كار به حساب مي‌آيد، معقول بودن و خردپسند بودن آن است. به اين معنا كه عقل، امكان آن را بپذيرد و نتواند آن را به طور جزم انكار كند و قبول امكان آن را غيرعقلايي بداند. در تمام مسايل علمي و غيرعلمي اين قانون جريان دارد كه نخست بايد امكان آن پذيرفته شود و احتمال واقعيت داشتن يا واقعيت يافتن آن در نظر عقل مردود نباشد.

به عنوان مثال، اگر بخواهيم وقوع «اجتماع نقيضين» و «اجتماع ضدين» يا «ارتفاع نقيضين» يا «مقدم بودن وجود چيزي را بر خودش» بررسي كنيم، بايد نخست امكان اين مسايل را بپذيريم، والا اگر امكان آن را معقول نشناسيم، سخن از وقوع يا عدم آن به ميان آوردن غلط و سفاهت است و بالاخره بر اين اساس است كه فرضيه‌هاي علمي مختلف در چگونگي پيدايش جهان، پيدايش زمين، پيدايش حيات، پايان جهان، تحولات كيهاني و صدها مساله ديگر قابل بحث و بررسي معقول مي‌شود و پس از اين كه اين اصل در هر مساله‌اي جاري شد و عقل امكان آن را قبول كرد و احتمال آن را رد نكرد، اثبات آن اگرچه وقوعش از راه وحي و اخبار انبيا محسوس نباشد؛ بلكه خبر اشخاص موثق و افرادي كه داعي به دروغ گفتن ندارند، عقلايي و صحيح خواهد بود. اين گونه است كه به نقل ديگران، به وجود بسياري از موجودات كوچك و بزرگ و حوادث جوي و گذشته و آينده اكتفا مي‌شود و به اخبار انبيا از وجود ملائكه و عالم غيب و بهشت و جهنم و امور ديگر اعتماد و اطمينان و يقين حاصل مي‌شود و اين روش كاملا عقلايي و منطقي است و تخلف از آن، خلاف عقل خواهد بود.

اصالت عقيده به مهدويت از اين جهت محتاج به هيچ بياني نيست؛ زيرا هر عاقلي امكان آن را تصديق مي‌كند و هيچ خردمندي آن را رد نمي‌كند و اظهار شك و ترديد را در آن جايز نمي‌داند. هرچه بينديشيم و هر انديشمندي آنچه بينديشد، نمي‌تواند در اصالت مهدويت از اين جهت ايرادي بگيرد يا حرفي بزند. هميشه اين اصالت براي مساله مهدويت و ظهور مصلح آخرالزمان، در بين ملل و امم و مسلمين و حتي آنان كه به آن معتقد نيستند، مسلم و ثابت بوده است و حتي در بسياري از عقايد ديني ديگر، امكان آن اگر به ذهن نزديك‌تر نباشد، دورتر نيست و بنابراين، از قرن دوم به بعد كه بعضي مجادلات و بحث‌ها در بين مسلمانان رواج گرفت، اين موضوع اصلا مورد شبهه و ايرادي قرار نگرفت چون به هيچ‌وجه شبهه يا آنچه شبيه شبهه باشد، در آن راه ندارد. پس اصالت مهدويت از اين جهت صد در صد معتبر و عقلايي و منطقي است.

اصالت مهدويت از لحاظ اتكا بر مباني معقول و منطقي
پس از اينكه امكان يك موضوع بررسي و پذيرفته شد، مساله واقعيت داشتن يا واقعيت يافتن آن مطرح مي‌شود؛ زيرا ممكن است يك موضوع امكان واقعيت داشتن يا واقعيت يافتن داشته باشد و عقل هم امكان آن را رد نكند، اما واقعيت نيافته باشد.

به عنوان مثال، ممكن است يك حادثه بزرگ در دنيا اتفاق افتاده، يك كشتي بزرگ در فلان اقيانوس غرق شده يا يك انفجار عظيم در خورشيد روي داده باشد، اما صورت واقعيت به خود نگرفته باشد؛ زيرا واقعيت يافتن و واقعيت داشتن اين حوادث را بايد يا به طور مستقيم ببينيم يا بينندگان و دانشمندان به ما خبر بدهند.

واقعيت داشتن وجود حضرت مهدي ـ‌سلام‌الله عليه‌ و غيبت آن حضرت و واقعيت يافتن ظهور آن حضرت و تشكيل حكوم جهاني اسلام و سعادت عمومي و برقرار شدن نظام عدل و ساير اموري كه پيامد ظهور و آثار آن است، در اين كتاب بررسي مي‌شود.

مطالعه صدها كتاب و بلكه بيشتر و رساله‌هايي كه از يازده قرن پيش تاكنون در موضوع مهدويت نوشته شده و همچنين بررسي كتاب‌ها و اصولي كه از قرن اول هجرت تا حال در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي تاليف شده‌اند، ابتناي اين عقيده را بر مباني صحيح و معقول و مصادر اصيل اسلامي روشن مي‌سازد و چنان اين مباني و مآخذ، مصونيت اين عقيده را از هرگونه تشكيك، تضمين و استوار كرده است كه حتي در مقام پاسخ‌گويي و رد دعواي كساني كه به دروغ ادعاي مهدويت كردند، كسي نتوانست اصل عقيده مهدويت را رد كند؛ بلكه مدعيان دروغ و متمهديان را به واجد نبودن علايم و شرايط و صفاتي كه براي حضرت مهدي(عج) معلوم شده است، رد مي‌كردند چون انكار اصل مهدويت را مساوي با انكار مباني و مآخذ محكم اصول و فروع اسلامي مي‌ديدند.

مباحث ديگر اين اثر، به تفصيل اتكاي اين عقيده بر معيارهاي باوربخشي عقلي و مصادر و وثائق اسلامي را معلوم مي‌كند.

كتاب حاضر از 10 جهت «معقول بودن امكان آن، اتكا بر مباني معقول و منطقي، موافقت با فطرت و نواميس عالم خلقت، مبتني بودن آن بر بشارت پيامبران و اديان آسماني، ابتناي آن بر آيات قرآن كريم، ابتناي آن بر احاديث معتبر و متواتر، اتفاق مسلمانان و اجماع شيعه و اهل سنت، معجزات و كرامات، ابتناي آن بر توحيد و يكتاپرستي، نقش آن در عمل و برقراري عدالت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامي» به شرح اصالت‌هاي مهدويت مي‌پردازد.

چاپ نخست کتاب «اصالت مهدويت» با شمارگان 2000 نسخه، 96 صفحه و بهاي 10000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط