دوره آموزشي «مربي بدنساز» در حالي دهمين دوره برگزارياش را پشت سر ميگذارد كه مربيان آينده بدنسازي كشور، كتابها و مطالب سالهاي ابتدايي برگزاري اين دوره را آموزش ميبينند و مطالعه ميكنند!-
نگاه آموزشي و كاربردي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك كشورمان به رشتههاي ورزشي و برگزاري دورههاي آموزشي، قابل قدرداني است، اما مساله قابل توجه، نبود منابع تازه و بهروز است كه استادان و مدرسان اين دوره را نيز به خروش آورده است.
دكتر مرتضي بهرامينژاد، يكي از مدرسان اين دوره، با اشاره به قديمي بودن كتابها و مطالب اين دوره آموزشي گفت: متاسفانه با وجود اهميت تخصص بدنسازي و كاربرد آن، كتابهاي نوين در اين دوره آموزش داده نميشوند، در حالي كه مطالب اين كتابها نياز قابل توجهي به تغيير دارند.
وي در عين حال افزود: كاملا قبول دارم كه دورههاي آموزشي در سطح كيفي نامناسبي برگزار ميشوند، اما علت اصلي آن، سنجش نامناسب مخاطبان و سطح علمي ضعيف شركتكنندگان است كه اجازه آموزشهاي حرفهي را به ما نميدهد و به اجبار مطالب قديمي را به آنها ارايه ميكنيم.
مسوول بخش فيزيولوژي ورزشي مركز سنجش آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك كشورمان اضافه كرد: بايد سازمانها و نهادهاي هماهنگكننده و ناظر بر مربيان ورزشي به دنبال افرادي باشند كه در دورههاي گذشته مربيگري بدنساز شركت كردهاند و موفق به كسب مدرك مربيگري بدنسازي شدهاند تا بتوانيم براي آنها دورههاي تازه با سطح بالاي علمي و مطالب جديد را برگزار كنيم!
وي كه پايهگذار اين دورههاي آموزشي است، بدون اشاره به ضرورت تاليف يا ترجمه آثار جديد حوزه بدنسازي ورزش اظهار كرد: من هم انتقال علوم قديمي بدنسازي به مخاطبان را حس ميكنم و درصدد راهي براي فراخوان اعضاي آموزش ديده مربيان بدنساز كشورم تا با حمايت هرچهبيشتر آكادمي، به آموزش پيشرفته آنها بپردازيم و مربياني بهروز و مجهز به علم را تحويل ورزش كشور دهيم.
در ادامه دكتر شهرام فرجزاده موالو، متخصص حوزه بدنسازي ورزش نيز در اين باره گفت: در دهه گذشته حداکثر کاری که کردهایم تاسیس ساختارهای نیمه دولتی برای اجرای خدمات علمی ورزشی نظير آکادمی ملی المپیک بوده است.
وي ادامه داد: پایگاههای ورزش قهرمانی هم ساختارهایی دولتی بودند که قرار بود کار علمی ورزش قهرمانی از جمله استعدادیابی را سر و سامان بدهند، اما این ساختارها با وجود تواناییهايی که دارند، نمیتوانند خدمات موثري را به ورزش حرفهای و قهرمانی ارايه کنند و باز هم درگیر بوروکراسی ويژه خودشان ميشوند. به همين دليل، در دست گرفتن روش تعليم و مشخص كردن سطح مخاطبان دورههاي آموزشي، از سوي خود مدرسان يك ضرورت است كه متاسفانه انجام نشدن اين كار، سبب پايين بودن سطح كلاسها شده است و ما به اجبار كمترين سطح علوم ورزشي، علم تمرين و پيكرشناسي را به شركتكنندگان اين دورهها آموزش ميدهيم.
دكتر فرجزاده موالو با اشاره به ضرورت انتشار كتابهاي جديد در حوزه بدنسازي ورزش، افزود: يكي ديگر از راهكارها اين است كه ساختارهاي مذكور و سایر بخشهای دولتی به بخشهای علمی خصوصی نظير انجمنهای غیردولتی، شرکتها و موسسات سفارش برگزاري كلاسهاي آموزشي را بدهند و بر این امر هم به خوبی نظارت کنند.
در اين ميان، با وجود كم توجهيهاي بسياري از مسوولان به حوزه علمي دورههاي آموزشي و البته سنجش نامناسب مخاطبان، جاي خالي كتابهاي تازه و علوم نوظهور و برجسته جهان در علم تمرين و بدنسازي در دورههاي آموزشي فدراسيونها و آكادمي ملي المپيك به خوبي مشاهده ميشود كه اميد است با وجود توانايي و پتانسيل اهالي علوم ورزشي و همچنين كتابهاي فراوان و موثر در حوزه بدنسازي، كتاب جايگاه واقعي خود را در اين كلاسهاي آموزشي پيدا كند.
نظر شما