شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۳
جاي خالي كتاب‌هاي جديد در كلاس‌هاي آموزش مربي ورزشي

دوره آموزشي «مربي‌ بدنساز» در حالي دهمين دوره برگزاري‌اش را پشت سر مي‌گذارد كه مربيان آينده بدنسازي كشور، كتاب‌ها و مطالب سال‌هاي ابتدايي برگزاري اين دوره را آموزش مي‌بينند و مطالعه مي‌كنند!-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين دوره آموزشي با ارايه اصول يك دهه گذشته مربيگري و چگونگي بهره‌گيري از فيزيولوژي ورزشي، علم تمرين و همچنين پيكرشناسي در بدنسازي، قصد دارد تا مخاطبانش را به عرصه ورزش قهرماني وارد و به كمك آن‌ها، موتور قدرت ورزش را روشن كند؛ اما سوال اين است كه آيا مكتوبات مربوط به يك دهه پيش، امروزه هم مي‌توانند جوابگوي نياز مربيان بدنساز ما باشند؟!

نگاه آموزشي و كاربردي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك كشورمان به رشته‌هاي ورزشي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي‌، قابل قدرداني است، اما مساله قابل توجه، نبود منابع تازه و به‌روز است كه استادان و مدرسان اين دوره را نيز به خروش آورده است.

دكتر مرتضي بهرامي‌نژاد، يكي از مدرسان اين دوره، با اشاره به قديمي بودن كتاب‌ها و مطالب اين دوره‌ آموزشي گفت: متاسفانه با وجود اهميت تخصص بدنسازي و كاربرد آن، كتاب‌هاي نوين در اين دوره آموزش داده نمي‌شوند، در حالي كه مطالب اين كتاب‌ها نياز قابل توجهي به تغيير دارند.

وي در عين حال افزود: كاملا قبول دارم كه دوره‌هاي آموزشي در سطح كيفي نامناسبي برگزار مي‌شوند، اما علت اصلي آن، سنجش نامناسب مخاطبان و سطح علمي ضعيف شركت‌كنندگان است كه اجازه آموزش‌هاي حرفه‌ي را به ما نمي‌دهد و به اجبار مطالب قديمي را به آن‌ها ارايه مي‌كنيم.

مسوول بخش فيزيولوژي ورزشي مركز سنجش آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك كشورمان اضافه كرد:‌ بايد سازمان‌ها و نهاد‌هاي هماهنگ‌كننده و ناظر بر مربيان ورزشي به دنبال افرادي باشند كه در دوره‌هاي گذشته مربيگري بدنساز شركت كرده‌اند و موفق به كسب مدرك مربيگري بدنسازي شده‌اند تا بتوانيم براي آن‌ها دوره‌هاي تازه با سطح بالاي علمي و مطالب جديد را برگزار كنيم!

وي كه پايه‌گذار اين دوره‌هاي آموزشي است، بدون اشاره به ضرورت تاليف يا ترجمه آثار جديد حوزه بدنسازي ورزش اظهار كرد: من هم انتقال علوم قديمي بدنسازي به مخاطبان را حس مي‌كنم و درصدد راهي براي فراخوان اعضاي آموزش ديده مربيان بدنساز كشورم تا با حمايت هرچه‌بيش‌تر آكادمي، به آموزش پيشرفته آن‌ها بپردازيم و مربياني به‌روز و مجهز به علم را تحويل ورزش كشور دهيم.

در ادامه دكتر شهرام فرج‌زاده‌ موالو، متخصص حوزه بدنسازي ورزش نيز در اين باره گفت: در دهه گذشته حداکثر کاری که کرده‌ایم تاسیس ساختارهای نیمه دولتی برای اجرای خدمات علمی ورزشی نظير آکادمی ملی المپیک بوده است.
 
وي ادامه داد: پایگاه‌های ورزش قهرمانی هم ساختارهایی دولتی بودند که قرار بود کار علمی ورزش قهرمانی از جمله استعدادیابی را سر و سامان بدهند، اما این ساختارها با وجود توانایی‌هايی که دارند، نمی‌توانند خدمات موثري را به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی ارايه کنند و باز هم درگیر بوروکراسی ويژه خودشان مي‌شوند. به همين دليل،  در دست گرفتن روش تعليم و مشخص كردن سطح مخاطبان دوره‌هاي آموزشي، از سوي خود مدرسان يك ضرورت است كه متاسفانه انجام نشدن اين كار، سبب پايين بودن سطح كلاس‌ها شده است و ما به اجبار كمترين سطح علوم ورزشي، علم تمرين و پيكرشناسي را به شركت‌كنندگان اين دوره‌ها آموزش مي‌دهيم.
 
دكتر فرج‌زاده‌ موالو با اشاره به ضرورت انتشار كتاب‌هاي جديد در حوزه بدنسازي ورزش، افزود: يكي ديگر از راهكارها اين است كه ساختارهاي مذكور و سایر بخش‌های دولتی به بخش‌های علمی خصوصی نظير انجمن‌های غیردولتی، شرکت‌ها و موسسات سفارش برگزاري كلاس‌هاي آموزشي را بدهند و بر این امر هم به خوبی نظارت کنند.

در اين ميان، با وجود كم ‌توجهي‌هاي بسياري از مسوولان به حوزه علمي دوره‌هاي آموزشي و البته سنجش نامناسب مخاطبان، جاي خالي كتاب‌هاي تازه و علوم نوظهور و برجسته جهان در علم تمرين و بدنسازي در دوره‌هاي آموزشي فدراسيون‌ها و آكادمي‌ ملي المپيك به خوبي مشاهده مي‌شود كه اميد است با وجود توانايي و پتانسيل اهالي علوم ورزشي و همچنين كتاب‌هاي فراوان و موثر در حوزه بدنسازي، كتاب جايگاه واقعي خود را در اين كلاس‌هاي آموزشي پيدا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط