رييس آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك خواستار شد
نظارت بر ناشران خصوصي براي مقابله با نابساماني بازار كتاب ورزشي
دكتر مهرزاد حميدي، رييس آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك ايران خواستار ايجاد سيستم نظارتي قدرتمند بر عملكرد ناشران خصوصي شد تا نابسامانيهايي كه برخي از مواقع از سوي بعضي از آنها رخ ميدهند، با قدرت متولیان و مسوولان عرصه چاپ و نشر برطرف شوند.-
وي افزود: اين تعداد بسيار كم، حقوق مولف و مترجم را نيز زیر پا ميگذارند و به هيچ چيز جز منافع مالی خود توجه ندارند.
حميدي با اشاره به اين كه استفاده نكردن از داوران تخصصي براي بررسي كيفيت آثار ناشران ورزشي، سبب كاهش ارزش علمي آنها ميشود، اظهار كرد: اميدوارم با تشكيل كميتهاي نظارتي برعملكرد ناشران خصوصي به ويژه ناشران ورزشي، اين مشكلات نيز برطرف شوند.
استاد دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه تهران افزود: در نظر گرفتن امتياز براي كتابهايي كه از سوي ناشران دولتي و دانشگاهي منتشر ميشوند، صدمه بزرگي به بدنه ناشران خصوصي وارد كرده است و براي همسانسازي در اين حوزه بايد امتيازات ناشران خصوصي نيز افزايش يابد تا آنها هم قدرتمندتر به فعاليت ادامه دهند.
حميدي ياري رساندن به ناشران خصوصي براي مناسب شدن وضعيت آنان را از راههاي اصلي افزايش توليد كتاب و در نتيجه، افزايش سرانه مطالعه دانست و عنوان كرد: افزايش سطح كيفي و كمي كتابهاي ناشران خصوصي به ويژه ناشران ورزشي با تخصيص اعتبارات مالي، حقوقي و قانوني و برخي تسهيلات امكانپذير است.
رييس آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك ايران همچنين با اشاره به ضرورت مطالعه همه اقشار جامعه به ويژه اهالي ورزش گفت: متاسفانه گاهي نخستين كالايي كه از سبد هزينههاي خانوار حذف ميشود، كتاب است كه بايد از ميان بردن اين نگرش نادرست، در استراتژيهاي فرهنگي كشور قرار گيرد. كتاب بايد در سبد خريد خانوار جاي گيرد تا فرهنگ غني بومي - مذهبي كشورمان پايدار بماند.
حميدي با بيان اين كه ايجاد علاقهمندي به مطالعه بايد در سنين پايين و در جمع خانواده و مدارس به وجود آيد، گفت: بايد در جريان هدفمند كردن هزينههاي خانوار، به كتاب كه سرلوحه علم و موتور پيشرفت كشور است، نگاه ويژهاي شود تا بتوان به پرورش متخصصان برجستهاي براي آينده كشورمان اميدوار بود.
عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه تهران افزود: اجبار در مطالعه به ويژه در شيوههاي كنوني آموزشي مدارس، كودكان را به اصلاح «كتابزده» ميكند و سبب ميشود كه از كتابخواني فرار كنند و پس از اتمام امتحانات، كتاب را به گوشهاي بيندازند و آن را به فراموشي بسپارند.
به اعتقاد وي، انس و الفت گرفتن با كتاب، يك پروژه ملي محسوب ميشود كه نيازمند انجام فعاليتهاي گسترده از سوي افرادي نظير مسوولان، روانشناسان، متخصصان و علماي حوزه تعليم و تربيت است تا كودكان از قرار گرفتن در زير بمباران كتابهاي اجباري درسي رها شوند و به مطالعه آزاد هم رو بياورند.
نظر شما