دكتر سعيد قديمي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: بحث بازنگري سر فصلهاي كتب دانشگاهي حدود يك سال پيش در صدر اولويتهاي كاري وزارت علوم قرار گرفت كه انتظار ميرود در اين بازنگري، تمام اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي كشور، مشاركت فعال داشته باشند.
وي افزود: اين موضوع در برنامه پنجم توسعه به تصويب رسيد و از ابتداي سال 90 لازمالاجرا شده است. همچنين به دانشگاهها نيز اعلام شده تمام سر فصلهايي كه بيش از 5 سال دارند بايد مورد بازنگري قرار گيرند.
قديمي تصريح كرد: حدود 20 شاخص را در سه دسته شامل شاخص غنيسازي، شاخص بوميسازي و شاخص ارزشمداري براي بازنگري ملاك قرار دادهايم.
وي اقدام بعدي شوراي عالي برنامهريزي آموزش عالي وزارت علوم را دريافت گزارش عملكرد 12ساله از دانشگاههايي دانست كه داراي هيات مميزياند چرا كه در اين مدت، برنامهريزي درسي به اين دانشگاهها واگذار شده بود.
مدير كل دفتر پشتيباني گفت: با تهيه فرمهايي براي ارزيابي برنامههاي درسي، حدود 85 كميته تخصصي از برجستهترين اعضاي هيأت علمي كشور تشكيل شد و با تحويل برنامهها از دانشگاهها به وزارتخانه، اين برنامهها در اختيار كميتههاي تخصصي قرار گرفت كه با شاخصهايي كه اعلام شده است آنها را ارزيابي كنند.
وي افزود: حدود 500 برنامه از طرف دانشگاهها به شوراي عالي برنامهريزي آموزش عالي ارجاع شده و هم اكنون كميتهها اين برنامهها را بررسي كرده كه پس از تاييد و تصويب در دستور كار شوراي عالي برنامهريزي قرار خواهند گرفت.
قديمي با اشاره به برگزاري سه جلسه در شوراي برنامهريزي گفت: تاكنون حدود 15برنامه مصوب شده كه بعد از به تصويب رسيدن در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بلافاصله به سازمان سنجش و تمام دانشگاههاي كشور ابلاغ ميشود.
وي درباره منابع برنامههاي جديد گفت: در منابع جديد سعي كردهايم از يافتههاي تازه پژوهشگاهها و هيأتهاي علمي اعم از كتاب و مقالاتي كه اخيرا به چاپ رسيده حداكثر استفاده را ببريم.
قديمي با اشاره به اينكه موضوع علوم انساني يك موضوع بسيار پيچيده است گفت: براي اين موضوع دو نگاه در دستور كار وزارتخانه قرار دارد. يك نگاه كوتاه مدت كه در آن براي بهروز و غني كردن منابعي كه سالهاست مورد بازنگري قرار نگرفته، تغييراتي اعمال شود.
وي افزود: نگاه دوم اينكه براي توليد محتوا يك برنامه طولاني مدت نياز است كه اين زمان در حوزههاي مختلف درسي و دانشگاهي متغير است و اكنون پژوهشگاهها وظيفه توليد محتوا را برعهده گرفتهاند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا بر متون و برنامهها تاكنون نظارت جدي نشده، گفت: به علت بالا بودن تعداد متقاضيان ورود به دانشگاه، تاكنون بيشترين انرژي و وقت اساتيد و هيأت علمي دانشگاهها صرف بخش آموزش شده است.
وي ادامه داد: همچنين به دليل محدوديت منابع مالي و نيروهاي انساني، نميتوان انتظار داشت هم زمان با رشد صعودي ظرفيتها و كميت، كيفيت نيز يك رشد صعودي با همان ميزان داشته باشد.
وي درباره نيازسنجي رشتههاي دانشگاهي با توجه به نيازهاي جامعه نيز گفت: نيازسنجي يك موضوع ملي است كه هر مسوولي در هرجاي كشور در قبال اين طرح وظيفهاي دارد و ما هم بخشي از اين موضوع ملي به شمار ميرويم. چنانچه اين نيازها در اختيار وزارت علوم قرار بگيرد، وزارتخانه در اين باره به تربيت نيرو خواهد پرداخت.
قديمي تصريح كرد: معاونت نيروي انساني رياست جمهوري كه عاليترين مرجع نيازسنجي نيروهاي تخصصي بهشمار ميآيد، ميتواند آمار اين نيازسنجيها را از طريق وزارتخانهها تهيه كند و در اختيار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار دهد.
چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
نظر شما