یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
شرح كودكانه «تحليل روابط متقابل» براي بزرگسالان

اريك برن، صاحب نظريه معروف «تحليل روابط متقابل» اين نظريه را در كتاب «دره شادي» همراه با تصاوير براي كودكان شرح داده است. به گفته مترجم، برن در اين اثر، نگاهي طنزآميز به سمبل‌هاي بشري دارد و بنابراين، مطالعه آن براي بزرگسالان جالب‌تر است.-

كيان فروزش، مترجم كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب عنوان كرد: كودكان اين اثر را يك كتاب داستاني مصور مانند ساير كتاب‌ها در نظر مي‌گيرند، در حالي كه بزرگسالان مطلع از نظريه تحليل روابط متقابل، نكته‌هاي جالبي در آن مي‌يابند.

وي توضيح مختصري درباره اين نظريه ارايه كرد و گفت: «برن» آموزش فرويدي ديده است و روانكاوي مدرن قلمداد مي‌شود. او در اين نظريه، روابط متقابل انسان‌ها را بر اساس فيزيولوژي و خلق و خوي متغير انسان‌ها تحليل مي‌كند. «وضعيت آخر» يكي از كتاب‌هايي است كه برن در آن به شرح نظريه‌اش مي‌پردازد.

فروزش ادامه داد: برن در اين نظريه، سه حالت كودك، والد و بالغ را در روابط انساني مشخص مي‌كند. در حين روابط انسان‌ها با يكديگر، موقعيت‌هايي وجود دارند كودك ـ بالغ، كودك ـ كودك يا ساير موقعيت‌ها بر اساس اين حالت‌ها مكل مي‌گيرند. برن در كتاب «دره شادي» اين موقعيت‌ها را به صورت «يكي بود، يكي نبود...» براي بچه‌ها روايت مي‌كند.

وي با عجيب خواندن قصه‌هاي اين كتاب گفت: قصه‌گويي «برن» سمبليك است و روايت‌هاي او جنبه طنز و كنايه دارند، زيرا وي با برخي سمبل‌هاي قديمي بشري شوخي مي‌كند.

اين مترجم به شرح برخي از اين سمبل‌ها در مقدمه كتاب اشاره كرد و گفت: در اين مقدمه تلاش كردم رمزها و سمبل‌ها و همچنين كنايه‌هاي نويسنده را تا جايي كه به شناسايي آنها موفق شدم، شرح دهم. خوانندگان بزرگسال اين كتاب با كشف اين رمزها هنگام خواندن كتاب، به تفكر واداشته مي‌شوند.

وي يادآور شد: اين اثر را نمي‌توان روايتي  خطي دانست، زيرا روايت‌هايي دارد كه براي فهم بهتر آنها بايد تحقيق و تامل كرد.

فروزش در پايان گفت‌: وقتي متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي مختلف به فكر نوشتن كتابي براي كودكان مي‌افتند، آثار جالبي خلق مي‌كنند؛ نظير كتاب‌هايي كه آنتوان چخوف و ويكتور هوگو براي كودكان نوشتند.

كتاب «دره شادي» را انتشارات دايره منتشر مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط