شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹
نگراني مقامات آمريكايي از كتاب يك ديپلمات درباره عراق

يك ديپلمات آمريكايي كه به مدت يك سال به عراق اعزام شده، بعد از بازگشت كتابي منتشر كرده كه وزارت امور خارجه آمريكا را نگران كرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از نيويورك تايمز و آنتي وار، « پيتر ون بورن » ديپلمات آمريكايي كه به دو زبان ژاپني و چيني مسلط است و با زبان كره اي هم آشنايي دارد و به مدت يك سال بين سال هاي 2009 و 2010 در تيم بازسازي آمريكايي به عراق اعزام شده، بعد از بازگشت كتابي با عنوان « نيت خوب ما : چگونه جنگ تسخير قلب ها و مغزهاي عراقي ها را به شكست كشيدم » منتشر كرده كه در آن بسياري از دستورالعمل هاي مكتوب و غيرمكتوب هيات هاي ديپلماتيك آمريكایی را فاش کرده است. 

« ون بورن » به شيوه اي كه منابع آمريكايي آن را غير ديپلماتيك تلقي مي كنند، بدون اينكه نامي از افراد ببرد، اسامي فرماندهان آمريكايي و عراقي، اطلاعات مربوط به سفارت آمريكا، كارمندانش و حتي اطلاعات كريستوفر هيل سفير وقت آمريكا در عراق را منتشر کرده است. او در بخشی از این کتاب به طعنه می نویسد:« آمریکا با ناديده گرفتن طبيعت عراق و الزاماتش، دست به هر كاري مي زد و به هر شكلي هزينه مي كرد تا در بيابان بي آب و علف، گياه سبز برويد. ما در عراق كارها را به شكلي كه دوست داشتيم ببينيم، انجام مي داديم.» 

ون بورن كه كتابش را روز 27 سپتامبر به بازار فرستاده مي گويد كه وزارت امور خارجه آمريكا او را به افشاي اسناد طبقه بندي شده متهم كرده ولي به گفته او همه مطالب منتشر شده در اين كتاب « طبقه بندي نشده » و « غير محرمانه » است. نحوه بيان گزارش هاي مربوط به انتشار اين كتاب در رسانه هاي آمريكا نشان مي دهد كه وزارت خارجه آمريكا در حال ارزيابي براي شكايت عليه آن است ولي سايت اينترنتي «آنتي وار» اعلام كرده كه وزارت امور خارجه آمريكا از اظهارنظر در خصوص اینکه شکایتی از کتاب خواهد کرد یا نه، امتناع كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها