یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
انتخاب 2100 عنوان كتاب براي عرضه در مدارس استان خراسان رضوي

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي گفت: از طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» حدود 2100 عنوان كتاب براي عرضه در مدارس استان انتخاب كرديم. اين كتاب‌ها از محتواي پرورشي و تربيتي برخوردارند.-

رمضانعلي محمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: از آنجا كه دانش‌آموزان مباحث علمي و آموزشي را با استفاده از محتواي كتاب‌هاي درسي فرامي‌گيرند، كارشناسان فرهنگي و هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي تصميم گرفتند كه با شركت در طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» كتاب‌هايي با محتواي تربيتي را با هدف افزايش اطلاعات آنها در اين حوزه انتخاب كنند.

وي ادامه داد: بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده، مشخص شد كه دانش‌آموزان هر سه مقطع تحصيلي تمايل زيادي براي آشنايي با مسايل مربوط به پرورش، تربيت، اخلاق و مسايل اجتماعي و سياسي دارند. بنابراين، محتواي اغلب كتاب‌هاي انتخاب شده از طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» بر روي مباحث مذكور متمركزند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي عنوان كرد: از آنجا كه طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» فهرستي از جديد‌ترين كتاب‌ها را به صورت متمركز در معرض ديد قرار مي‌دهد، فرصت بسيار مغتنمي براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس و آموزشگاه‌ها با آثار تازه منتشر شده و مورد نياز دانش‌آموزان به شمار مي‌آيد.

محمدزاده افزود: متوليان برگزاري طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» بايد تمهيداتي را بينديشند تا اين طرح با هدف ارسال به موقع كتاب‌ها به استان‌ها و برپايي نمايشگاه كتاب استاني در هفته كتاب، كمي زودتر از مهرماه برگزار شود. همچنين شرايطي را فراهم كنند تا تعداد كتاب‌هاي عرضه شده در طرح مذكور افزايش يابند تا مخاطبان با آثار بيشتري از ناشران سراسر كشور آشنا شوند.

وي ادامه داد: از جمله برنامه‌هاي اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي در هفته كتاب مي‌توان به برگزاري «سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي ناشران ايران در مشهد مقدس» اشاره كرد. اين نمايشگاه از بخش‌هاي عمومي، تخصصي، دانشگاهي، كودك و نوجوان و نشر الكترونيك تشكيل شده است.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي اظهار كرد: بيداري اسلامي، بصيرت‌افزايي و جنگ نرم، رونمايي از كتاب‌هاي ارزشمند، برگزاري مسابقات و برپايي سرگرمي‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي، از جمله فعاليت‌هاي جنبي اين نمايشگاه به شمار مي‌آيند.

محمدزاده با بيان اين كه عموم مردم مي‌توانند از اين نمايشگاه بازديد كنند، گفت: علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از سه‌شنبه(24 آبان) تا يك‌شنبه(6 آذر) به محل دايمي نمايشگاه مشهد به نشاني انتهاي بلوار وكيل‌آباد از ساعت 9 تا 18 مراجعه كنند.

وي افزود: نواختن زنگ «ياد يار مهربان» از ديگر فعاليت‌هاي اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي در هفته كتاب محسوب مي‌شود. با نواختن اين زنگ از سوي مسوولان مدارس در يكي از روزهاي هفته كتاب، از دانش‌آموزان براي اهداي كتاب به كتابخانه‌هاي مدارس دعوت خواهد شد. همچنين در اين هفته از كتابياران(دانش‌آموزان كتابدار) و كتابخوانان برتر استان خراسان رضوي تجليل خواهد شد.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي در پايان گفت: در راستاي تفاهم‌نامه‌اي كه اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي با اراده كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان امضا كرده‌اند، چنانچه ادارات مختلف مانند استانداري و وزارت آموزش و پرورش خراسان رضوي بودجه‌اي برابر با پنج ميليارد ريال براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس اين استان ارايه دهند، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي نيز بودجه‌اي معادل همين مبلغ براي تجهيز كتابخانه‌ها اختصاص خواهد داد. اكنون اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي مي‌كوشد تا اين اعتبار در هفته كتاب به اين اداره تعلق بگيرد. نتايج اين بررسي‌ها در هفته جاري اعلام خواهد شد.

در طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه»  حدود 19 هزار عنوان كتاب از 450 ناشر سراسر كشور به دبيرخانه ارسال شدند و در روز افتتاحيه يكشنبه(10 مهرماه) آثار منتخب در معرض ديد كارشناسان آموزشي استان‌هاي مختلف كشور قرار گرفتند و كارشناسان بر اساس نيازهاي استان‌ها، كتاب‌هاي مناسب را انتخاب كردند.

موسسه فرهنگي منادي تربيت، وابسته به معاونت پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش، به مناسبت هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، اين كتاب‌ها را به زودي با هدف برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب در مدارس سراسركشور، به استان‌هاي مربوطه ارسال خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط