چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
38 طرح عملي براي كارآمد كردن مدارس

كارآمد كردن مدارس مستلزم اجراي برنامه‌هاي متنوعي است كه اين برنامه‌ها در قالب 38 طرح عملي در كتاب «مدارس پيشرو و كارآمد» ارايه شده‌اند.-

موسي رضايي، مولف اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: مديران مدارس با بهره‌مندي از اين 38 طرح‌،مي‌توانند زمينه‌هاي بهبود فرآيند يادگيري دانش‌آموزان را فراهم كنند. 

اين نويسنده افزود: بدون ترديد، آموزش و پرورش مبناي توسعه و پيشرفت هر كشوري به شمار مي‌آيد و مديران مدارس نيز در فرآيند پيشرفت هر كشور نقش ويژه‌اي را بر عهده دارند و به عنوان شاه‌كليد تغييرات و تحول در آموزش و پرورش محسوب مي‌شوند. بنابراين، ضروري است تا با نگرش‌هاي نو و تغييرات مستمر در حوزه‌هاي آموزشي، پرورشي و اجرايي آشنا شوند.

وي ادامه داد: كتاب «مدارس پيشرو و كارآمد» با هدف ارايه اين تغييرات و نگرش‌ها براي بهينه‌سازي و كارآمد كردن مدارس به رشته تحرير درآمده است و سي و هشت طرح عملي را براي رساندن مدارس به استاندارد مدارس پيشرو دربردارد.

مدرس كلاس‌هاي آموزش خانواده عنوان كرد: طرح‌هاي «مدرسه سبز»، «مدرسه هوشمند»، «پژوهشگاه در مدرسه»، «كلاس‌محور»، «ارزشيابي توصيفي»، «انجمن‌هاي علمي» و «شوراي دانش‌آموزي» از جمله طرح‌هاي ارايه شده در اين كتاب‌اند كه مخاطبان ابتدا با ويژگي‌هاي طرح‌ها آشنا مي‌شوند و در مرحله بعد شيوه‌ها و فوايد اجراي آنها را مي‌آموزند.

مولف كتاب «مدارس پيشرو و كارآمد» افزود: در بخش پاياني اين اثر حدود پنجاه پيشنهاد كاربردي را با هدف بهينه كردن امور مدارس ارايه كرده‌ام. شيوه‌هاي ارتباط مدير با اولياي دانش‌آموزان و سازمان‌ها و شبكه‌هاي خدمت‌رساني خارج از مدرسه با هدف افزايش ميزان فعاليت‌هاي پشتيباني آنها و الكترونيكي كردن سيستم اداري مدارس با هدف تسهيل و تسريع بخشيدن به امور اجرايي، از جمله اين پيشنهادها محسوب مي‌شوند.

معاون مدرسه باقر‌العلوم(ع) شهرستان ابهر اظهار كرد: همچنين در اين اثر، صد و چهل نكته مديريتي با هدف توانمندسازي مديران مدارس ارايه شده‌اند كه از آن ميان مي‌توان به مديريت زمان، مديريت اقتضايي، مديريت كيفيت جامعه، مديريت روابط انساني، مديريت اخلاقي و مديريت مدرسه‌محوري اشاره كرد.

وي در پايان با بيان اين كه مديران مدارس به ويژه مديران تازه‌كار، مخاطبان اصلي اين نوشتار را تشكيل مي‌دهند، گفت: مخاطبان در اين نوشتار با انواع مديريت در مدارس، ويژگي‌هاي مدرسه كارآمد و خصوصيات مديران و معلمان كارآمد ايران و كشورهاي پيشرفته دنيا آشنا مي‌شوند.

چاپ چهارم كتاب «مدارس پيشرو و كارآمد» اثر موسي رضايي با شمارگان 8000 نسخه، 290 صفحه و بهاي 28 هزار ريال به زودي از سوي انتشارات انجمن اوليا و مربيان منتشر و راهي بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط