پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
ضرورت بررسي تاكتيك‌هاي جنگي لشكر امام‌حسين(ع) در آثار مكتوب

سردار اصغر صبوری، مسوول لجستیک لشکر 14 امام حسين(ع) در عملیات محرم در جمع پژوهشگران جنگ گفت: یگان‌های اين لشكر پس از اجرای هر نبرد، مجدداً سامان می‌يافتند و وارد عملیات بعدی می‌شدند. این سرعت در ساماندهی و شکل‌گیری سریع یگان‌ها موضوع تحقیق بكر و جالبی برای آثار مكتوب و آیندگان خواهد بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بيست‌وپنجمين نشست علمي ـ تخصصي مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس با محوريت «واكاوي نقش لشكر 14 امام‌ حسين(ع) در عملیات محرم» شب گذشته (یازدهم آبان ماه) با حضور جمعی از فرماندهان این لشکر و محققان جنگ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس برگزار شد.

سردار سرتیپ پاسدار اصغر صبوری، جانشین ستاد لشکر 14 امام ‌حسین(ع) و مسوول لجستیک این لشکر در عملیات محرم، با تاکید بر اهمیت گردآوری ناگفته‌های رزمندگان و فرماندهان سال‌های جنگ در قالب كتاب و لزوم ساماندهی روش ضبط و ثبت خاطرات دفاع‌مقدس گفت: لشکر 14 امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین یگان‌های سپاه در دوران جنگ‌تحمیلی عراق عليه ايران بوده که در سخت‌ترین عملیات‌ها حضور داشته است.

وی با اشاره به فرارسیدن بیست‌ونهمین سالگرد عملیات محرم، فرازی از سخنان امام‌خمینی (ره) قبل از اجرای عملیات محرم و در تشریح شرایط نیمسال دوم 1361 را قرائت کرد و اظهار کرد: دشمن بعد از عملیات رمضان، تبیلغات گسترده‌ای بر روی دعوت ایران به صلح انجام داد و این در حالی بود که پذیرش این صلح از دیدگاه امام‌خمینی(ره) باعث دشوار شدن اثبات متجاوز بودن عراق و گرفتن غرامت جنگی از آن‌ها می‌شد.

صبوری 6 ماه اول سال 1361 را مقطعی ویژه از جنگ ارزیابی کرد و افزود: 4 عملیات بزرگ «طریق‌القدس»، «فتح‌المبین»، «بیت‌المقدس» و «رمضان» در این بازه زمانی اجرا شدند. یعنی هر 37 روز یکبار، یک نبرد بزرگ از سوی ایران انجام شده است. نکته قابل توجه این‌جاست که یگان‌های لشکر 14 امام‌ حسین‌(ع) در هر عملیات با انبوهی از نیروهای بسیجی شکل می‌گرفتند و پس از اجرای هر نبرد، مجدداً سامان می‌يافتند و وارد عملیات بعدی می‌شدند. اگر از این زاویه به لشکر 14 امام حسین(ع) نگاه کنیم، ساماندهی و شکل‌گیری سریع یگان‌ها موضوع تحقیق جالبی برای آثار مكتوب و آیندگان خواهد بود.

وی در ادامه به تشریح شرایط لشکر 14 امام‌ حسین(ع) پس از عملیات رمضان پرداخت و تصریح کرد: بعد از این عملیات، حدود 8 نفر از فرماندهان و کادر اصلی لشکر 14 امام‌ حسین(ع) مانند سرداران شهید حسین خرازی، مصطفي ردانی‌پور و سردار سید علی بنی‌لوحی برای استقرار در قرارگاه فتح یا سپاه صاحب‌الزمان(عج) از ما جدا شدند اما کادرسازی لشکر 14 امام حسین(ع) با وجود این خلاء، ادامه پیدا کرد و 15 گردان از این لشكر در عملیات محرم آماده شدند.

این فرمانده پاسدار دفاع‌مقدس، با تاکید بر تسلط لشکر 14 امام‌ حسین(ع) به منطقه عملیاتی محرم يادآور شد: حضور رزمندگان لشکر در عملیات فتح‌المبین، باعث تسلط آن‌ها بر منطقه عملیاتی محرم شده بود و ماموریت لشکر 14 امام حسین(ع) با هدف عبور از منطقه چمسری، رودخانه دویرج و تصرف ارتفاعات آن منطقه آغاز شد. ما بیش از 2300 اسیر و بیشترین غنائم زرهی را در عملیات محرم به دست آوردیم. در واقع موفقيت عمليات محرم، در سطح بین‌المللی نیز تاثیر خوبی داشت.

سردار سرتیپ پاسدار اصغر صبوری، در پایان سخنانش به تشریح ابتکارات و تجربیات لشکر 14 امام حسین(ع) در حوزه تدارکات و پشتیبانی نیروها در عملیات محرم و بازتاب این تجربیات در عملیات‌های بعدی پرداخت.

سپس سردار سيد احمد موسوي، مسوول شناسايي يكي از محورهاي عمليات محرم در لشكر 14 امام حسين(ع)، از 1045 شهيد لشکرهای 25 کربلا، نجف اشرف، علی‌ بن ابی‌طالب(ع) و امام حسین(ع) در اين نبرد ياد و اظهار داشت: ما براي عبور 4 گردان از اين لشكرها، محور چمسري تا چمهندي را مورد شناسايي قرار داديم و پس از عبور از رودخانه، تا منطقه زبيدات پيش رفتيم.

وي در ادامه، خاطراتي از چگونگي شناسايي و عبور گردا‌ن‌ها از رودخانه بيان كرد و سپس، سردار سرتيپ پاسدار محمدرضا ابوشهاب، فرمانده لشكر 14 امام‌حسين (ع) در عمليات محرم گفت: ماموريت لشكر ما در عمليات محرم، به دليل تسلط بر منطقه عملياتي، توسط سرداران شهيد، حسن باقري و حسين خرازي ابلاغ شد.

اين فرمانده جنگ، بازپس‌گيري 35 حلقه چاه نفت را يكي از دستاوردهاي عمليات محرم خواند و با تاكيد بر برنامه‌ريزي و پيش‌بيني‌هاي دقيق فرماندهان براي اجراي عمليات محرم گفت: متاسفانه در برخي از كتاب‌ها بر اين موضوع تاكيد كرده‌اند كه رزمندگان، اصطلاحاً فقط با شور و شوق دفاع از ميهن به ميدان آمده‌اند و هيچ تفكر و برنامه‌ريزي در پشت عمليات‌ها نبوده است. اين در حالي است كه ما تمامي جوانب را در همه نبردها مي‌سنجيديم و يكي از افتخارات ما اين است كه لشكر 14 امام حسين(ع)، اولين لشكر منظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بوده است.

نشست «واكاوي نقش لشكر 14 امام‌حسين (ع) در عمليات محرم» شب گذشته (يازدهم آبان) در ساختمان مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس برگزار شد. متن سخنراني‌هاي اين نشست علمي ـ تخصصي مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس، در قالب کتاب به چاپ خواهد رسيد.

عملیات محرم با طراحی و فرماندهی مشترک سپاه و ارتش، در دهم آبان ماه 1361 و با حضور لشکرهای 25 کربلا، نجف اشرف، علی‌ بن ابی‌طالب(ع) و امام حسین(ع)، در غرب رودخانه دویرج آغاز شد و با آزادسازی ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط