شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
اقتباسي كه نقطه عطف تاريخ سينماي ايران است

فیلم «گاو» از جمله آثار شاخص سينماي ايران به شمار مي آيد،فيلمي كه در سال 1348 توسط «داریوش مهرجویی» و براساس قصه گاو از کتاب "عزاداران بیل" نوشته غلامحسین ساعدی اقتباس شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا)، پخش آثار برجسته‌ سینمای ایران در تلويزيون می‌تواند یكی از مهمترین و بهترین اهداف رسانه ملي در جهت مرور تاريخ سينماي ايران پس ازگذشت سالها باشد. در اين بين فیلم «گاو» را مي توان یكی از آثار برجسته‌ سینمای ایران دانست كه شب گذشته از شبكه سوم سيما پخش شد. اين فيلم در شهریورماه سال 1348 يعني حدود 38 سال پيش توسط «داريوش مهرجويي» ساخته شده است.

فیلم«گاو» اقتباسی از داستان «گاو» نوشته‌ غلامحسین ساعدی، در كتاب "عزاداران بیل" است كه با سرمایه‌ وزارت فرهنگ و هنر وقت ساخته شد.اما با وجود اينكه وزارت فرهنگ و هنر در مقام سرمایه‌گذار این فیلم ظاهر می‌شود، اكران آن به سهولت و سادگی صورت نمی‌گیرد.نمایش این فیلم را می‌توان یكی از نقاط عطف تاریخ سینمای ایران دانست.

حضور بازيگران پيشكسوت سينماي ايران نظير،«عزت الله انتظامی»٬ «علی نصیریان»٬ «جمشید مشایخی» و... از جمله ويژگي هاي اين فيلم به شمار مي آيد.

علاوه برحضور بازيگران مطرح سينماي ايران ، حضور داريوش مهرجويي در مقام كارگردان را مي توان از ويژگي هاي ديگر اين فيلم نام برد. فيلمسازي كه در توليد آثار اقتباسي از ديگر فيلمسازان كشور پيشي گرفته است.

اين فيلمساز علاوه بر فيلم "گاو"، خلق آثار اقتباسي ديگري چون، فیلم‌های هامون و پری اقتباس از «فرنی وزویی»،فيلم درخت گلابی براساس داستانی از «گلی ترقی» و مهمان مامان داستاني از «هوشنگ مرادی کرمانی»را در كارنامه خود دارد.

داستان فیلم «گاو» مربوط به روستایی فقرزده در ناكجا آبادی است كه تنها گاو شیرده آن، متعلق به مش حسن «عزت الله انتظامي»است. وی گاو خود را عاشقانه دوست دارد، به طوری ‌كه با مرگ گاو در استحاله‌ای جنون‌آمیز، خود را گاو تصور می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط