سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
توسعه همكاري‌هاي علمي دانشگاه قم و حرم امام حسين(ع)

مدير همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي دانشگاه قم از انعقاد معاهده همكاري علمي اين مركز با مسوولان حرم امام حسين(ع) در كربلا طي دو ماه آينده خبر داد و گفت: ترجمه مكتوبات عربي به زبان فارسي و برعكس از جمله مفاد اين معاهده علمي ـ پژوهشي‌ است.-

دكتر محمدرضا فخر روحاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر عنوان كرد: قرار است اين معاهده با «حسين السلامي» مدير مجله فارسي حرم امام حسين(ع) در كربلا منعقد شود. 

وي افزود: بر اساس اين توافقنامه، آن‌ها از محققان دانشگاه قم مي‌خواهند علاوه بر ترجمه آثار عاشورايي از زبان عربي به زبان فارسي، محققان و پژوهشگران وابسته به آستان حرم امام حسين(ع) را در انجام تحقيقات و نشر مكتوبات اين حوزه ياري رسانند.

عضو هيات علمي گروه ادبيات انگليسي دانشگاه قم با اشاره به دوسويه بودن اين همكاري‌ها و ياري‌رساني محققان عرب زبان حرم به پژوهشگران دانشگاه قم در ترجمه آثار مرتبط با سالار شهدا(ع) و واقعه كربلا، تدوين پژوهش‌هاي اين حوزه را تكامل بخشند و زمينه‌هاي پژوهشي را براي محققان ايراني فراهم سازند.  

نويسنده و مترجم زبان‌هاي انگليسي، عربي و فارسي در پايان يادآور شد: قرار است به زودي ديداري نيز با دكتر محمدرضا كاظمي، استاد، محقق و مولف شيعي پاكستاني كه در شمار اعضاي هيات نظارتي انتشارات دانشگاه آكسفورد بوده است، داشته باشيم. 

وي به تازگي اقداماتي در راستاي ترجمه انگليسي اشعار عاشورايي «مير بابر علي انيف» به انجام رسانده و كتاب «تاثير مفهوم خون امام حسين(ع) در جريان تاريخ‌نگاري و تاريخ‌پژوهي در جهان اسلام» را در پاكستان تدوين و منتشر كرده است. 

دانشگاه قم یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است كه در محوطه‌ای ۱۴۰ هکتاری در شهر قم قرار دارد و از سال ۱۳۷۶ فعاليت رسمي خود را آغاز كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط