پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
ضرورت بازگشت كتابدار حرفه‌اي به كتابخانه‌هاي مدارس

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان مازندران بازگشت جايگاه كتابدار به نظام آموزش و پرورش را امري ضروري برشمرد و گفت: از آنجا كه هيچ كس به اندازه كتابدار حرفه‌اي در مدرسه نمي‌تواند مديريت كتابخانه و خدمات ارايه كتاب را برعهده بگيرد، از وزارت آموزش و پرورش مي‌خواهم نسبت به بازگشت مجدد اين پُست مهم اقدام كند._

عزيز‌الله مولايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين كه كتابدار تنها يك انباردار كتاب نيست بلكه منبع اطلاعات دانش‌آموزان و مشاور وي در امور اطلاعاتي محسوب مي‌شود اظهار كرد: از زماني كه سِمَت كتابدار از نظام آموزش و پرورش حذف شد، خدمات و اطلاعات كتابخانه‌ها به طور شايسته ارايه نمي‌شوند و اغلب كتاب‌هايي كه به امانت گرفته مي‌شوند، به دليل اين كه كتابيار(دانش‌آموزان كتابدار) فرصت كافي را براي پي‌گيري ندارد، به كتابخانه‌ها بازگردانده نمي‌شوند. بنابراين، كتابخانه‌هاي مدارس با هدف برقراري نظم، به حضور مجدد كتابدار حرفه‌اي نيازمندند.

وي همچنين با بيان اين كه در استان مازندران تا سال گذشته، 9 هزار و 972 كلاس ابتدايي وجود داشته كه از آن ميان، 3 هزار و 791 كلاس به كتابخانه مجهزند گفت: اداره كل آموزش و پرورش استان مازندران اكنون در حال جمع‌آوري آمار كتابخانه‌هاي كلاسي سال تحصيلي جاري‌اند تا بر اساس آن بتواند نسبت به تامين نيازهاي استان در حوزه كتاب و كتابخواني اقدام كند. پيش‌بيني مي‌كنم كه در صورت تامين اعتبار لازم از سوي وزارت آموزش و پرورش استان تا پايان سال تحصيلي جاري، حدود يك هزار كلاس ابتدايي ديگر نيز در استان مازندران به كتابخانه مجهز شوند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان مازندران از وضعيت مطلوب اغلب كتابخانه‌هاي آموزشگاهي اين استان اظهار خرسندي كرد و افزود: كتابخانه‌هاي آموزشگاهي استان مازندران، هم از نظر منابع مكتوب و هم از نظر امكانات و فضاي كتابخانه‌اي داراي شرايط مناسبند و اغلب اين كتابخانه‌ها مانند كتابخانه «مركز تيزهوشان ساري» با 14 هزار كتاب، با كتابخانه‌هاي عمومي سطح استان برابري مي‌كنند.

مولايي با بيان اين كه اغلب دانش‌آموزان استان مازندران به مطالعه كتاب‌هاي داستاني، تاريخي، رمان و شعر علاقه‌مندند و متاسفانه مطالعه كتاب‌هاي مذهبي از سوي آنها مورد غفلت قرار گرفته است عنوان كرد: مولفان مي‌توانند با نگارش كتاب‌هايي با محتواي مذهبي و مهارت‌هاي اجتماعي در قالب‌هاي داستاني يا تاريخي، پاسخگوي نيازهاي دانش‌آموزان در هر دو حوزه باشند و زمينه‌هاي ايجاد تعادل در موضوع‌هاي مورد مطالعه دانش‌آموزان را فراهم كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط