چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
شركت سهامي نمايشگاه‌ها فقط به مسايل مالي فكر مي‌كند

نايب رييس اتحاديه ليتوگرافان تهران، با انتقاد از نبود دستگا‌ه‌هاي چاپ در هجدهمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران گفت: امسال نيز مانند سال گذشته دستگاه‌های چاپ در نمایشگاه نيست و اين معضلي حل نشده است، زيرا مديران و مسوولان دولتي برای اين قضيه هيچ تلاشی نمی‌کنند و شركت سهامي نمايشگاه‌ها كه محل دايمي نمايشگاه‌هاي تهران را در اختيار دارد، فقط به پولی که باید از غرفه‌داران بگیرد فکر می‌کند.-

احمد ابولحسنی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: مسوولان نمايشگاهي بر خلاف كشورهاي ديگر به این موضوع فكر نمی‌کنند که نمايشگاه مي‌تواند بازدهي بسيار خوبي براي مملكت و فعالان اقتصادي داشته باشد.

وي ادامه داد: در كشوري مانند چين، دست‌اندركاران و مسوولان چاپ با برنامه فعاليت مي‌كنند و دولت برای حمایت از توليدكنندگان و توسعه بازار جهاني‌اش برنامه دارد.

ابوالحسني با اشاره به برخي از مشكلات پيش روي فعالان و سرمايه‌گذاران صنعت چاپ،‌ اظهار كرد: اگر فردي بخواهد در يكي از بخش‌هاي صنعت چاپ نوآوري يا سرمايه‌گذاري داشته باشد، موانع و سدهايي مانند دارايي، بيمه و مسايل جانبي برایش ايجاد مي‌كنند كه معمولا افراد را دلسرد و دلزده مي‌كند.

وي تصريح كرد: حداقل چهار تا پنج روز زمان برای نصب ماشين‌هاي چاپ زمان لازم است و در اين ميان بايد مساله برق و رطوبت هوا در نمایشگاه رعایت شود تا شرکت‌ها ماشین‌های چاپ خود را به نمایشگاه بياورند.

عضو شوراي سياست‌گذاري هجدهمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران با بيان اين‌كه بعد از نمايشگاه نيز پنج تا 6 روز زمان لازم است تا اين دستگاه‌ها باز شوند، يادآور شد: اين در حالي است كه نمايشگاه اعلام كرده است دو روز قبل از آغاز و دو روز بعد از پايان نمايشگاه بايد ماشين‌ها نصب و جمع‌آوري شوند.

وي ادامه داد: براي آن‌ها مهم نيست كه شركت‌ها ماشين به نمايشگاه بياورند يا نه و اين بي‌توجهي‌ها از جمله مشكلاتي است كه صنعت چاپ با آن روبه‌روست.

ابوالحسني با مقايسه نمايشگاه امسال و سال گذشته، عنوان كرد: اگر بخواهيم نمايشگاه امسال با سال گذشته مقايسه كنيم، امسال از نظر فروش غرفه و متقاضي بيشتر از سال قبل بوده است، به گونه‌اي كه پارسال تقريباً يكي از سالن‌ها خالي بود، اما امسال يك سالن نيز اضافه شد.

به گفته وي، سال گذشته تعداد متقاضی کمتر بود که دو علت داشت، نخست کم بودن فاصله زمانی نمایشگاه شانزدهم و هفدهم و ديگري تفاوت سال ميلادي و خورشيدي و زمان نامناسب نمايشگاه.

نايب رييس اتحاديه ليتوگرافان تهران، درباره تاثير تحريم‌ برخي كشورها  علیه ایران در برگزاری نمایشگاه، گفت: ما سال‌ها است که تحريم هستيم و به تازگي اين تحريم‌ها كمي بيشتر شده است و امسال برخي از شركت‌ها نتوانستند در نمايشگاه حضور داشته باشند.

ابوالحسني تصريح كرد: درمرزهای اين كشورها تدابير سختي براي عدم همكاري تجاري با ايران انديشيده شده است.

وي درباره تاثيرات قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بر چاپ نيز توضيح داد: در مراحل پيش از چاپ و بعد از چاپ هزينه‌ها حداقل‌ هفت تا هشت برابر شده است، دولت از روزي كه گفت قانون هدفمندی يارانه‌ها را پياده می‌كند قرار بود كه بسته‌هاي حمايتي به توليد‌كنندگان بدهد، اما به صنف چاپ حتي يك ريال هم پرداخت نشده است.

وي يادآور شد: اين موضوع نه تنها سبب مشكلات فراوان شده و هزينه‌ها را بالا برده است، بلكه بازار كار را ضعيف کرده است و اكنون بسياري از كارگاه‌ها رو به تعطيلي مي‌روند، يا اينكه مشكل دارند و نیروهای خود را تعديل می‌کنند.

عضو شوراي سياستگذاري هجدهمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران همچنين درباره عمده‌ترين مشكلات و مطالبات صنعت چاپ، اظهار كرد:‌ صنعت چاپ صنعتي است كه از نظر درآمد مي‌تواند براي دولت خيلي مفيد باشد، زيرا اساس جمهوري اسلامي بر مسايل فرهنگي است و چاپ در حيطه فرهنگي مي‌تواند مفيد باشد و حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.

ابوالحسني با بيان اين‌كه در ايران از اين صنعت حمايت نمي‌شود، گفت: دولت از اين صنف و صنعت حمايت نمي‌كند، در حالي كه چاپ مي‌تواند از نظر اشتغالزايي و تبليغات فرهنگي برای نظام مفید باشد، به هر خانه‌اي كه برويد، سر هر کاری كه باشيد، چه بخواهيد چه نخواهيد با صنعت چاپ در تماس هستيد.

به گفته وي، صنعت چاپ گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی است و از آنجايي كه الان یکی از مشکلات کشور اشتغال‌ است، با تزريق وام‌هاي كم‌سود و... مي‌توان مشاغل زيادي در اين صنعت ايجاد كرد.

هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران پنجشنبه  اول دي پس از چهار روز فعاليت در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط