سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
جديدترين كتاب روانشناسي فوتبال را ترجمه كرده‌ام

بهزادي نوشادي، مترجم كتاب «استراتژي پيروزي در فوتبال؛ قدرت ذهني در فوتبال» با اشاره به اين‌كه اين نوشتار، جديدترين كتاب تاليف شده در حوزه روانشناسي فوتبال است، از اين اثر به عنوان متني كاربردي در حوزه روانشناسي فوتبال ياد كرد كه تا حد زيادي توانسته است رسالت اصلي خود را در قبال تبيين راهبردهاي علمي و كاربردهاي عملي به انجام رساند.-

نوشادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: «بيل بسويك» مولف كتاب، از جمله افراد سرشناس و صاحب‌نام در عرصه فوتبال به‌ويژه در حوزه روانشناسي ورزشي شناخته مي‌شود. من نيز با آگاهي از اين نكته و محتواي كاربردي كتاب تصميم گرفتم آن را به زبان فارسي ترجمه كنم.

مربي بدنساز سابق باشگاه استقلال تهران گفت: «بيل بسويك» روانشناس تيم ملي انگليس و تيم‌هاي ليگ برتر اين كشور، تسلط و شناخت زيادي بر حوزه روانشناسي، روانشناختي و رويكردهاي آن در زمينه فوتبال دارد. او اين كتاب را سال 2010 نوشت. 

وي اظهار داشت: اغلب كتاب‌هاي حوزه روانشناسي ورزشي با محتواي تئوري، علمي و تاكتيكي تاليف شده‌اند اما اين كتاب علاوه بر بيان مباحث علمي، تاكتيكي و جسماني، به راهبردهاي كاربردي و توانايي‌هاي ذهني و شخصيتي فوتباليست‌ها توجه دارد تا به ورزشكاران نكاتي را درباره مسايل اخلاق حرفه‌اي، رفتارهاي جمعي و فردي، اعتماد به نفس و ارتباط خوب با مربيان آموزش دهد.

نوشادي در پاسخ به اين پرسش كه «به عنوان كارشناس حوزه فوتبال و مترجم اين كتاب چه تعريفي از استراتژي در فوتبال داريد؟» گفت: استراتژي يعني برنامه‌ريزي، آينده‌نگري و در مجموع، تعيين هدف و سياست با رويكردي ذهني در ساختاري مدون.

وي سپس در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به تعريف شما، اين نوشتار تا حد توانسته‌ است با ارايه راهبردهاي لازم به اين تعريف دست يابد؟» به بخشي از مقدمه‌اي كه در ابتداي اثر نوشته است، اشاره كرد و گفت: مفهوم اين اثر با تعريف موجود درباره استراتژي تطابقي فراوان و همپوشاني مفهومي دارد. همچنين مورد تاييد «امير‌حاج رضايي» مربي سابق تيم ملي ايران و كارشناس و صاحب‌نظر حوزه فوتبال كه به آثار مكتوب حوزه علم و فوتبال توجه ويژه‌اي دارد، قرار گرفته است.

عضو انجمن ملي بدنسازي انگليس ادامه داد: از نقاط قوت اين كتاب مي‌توان به مطالب كامل، جامع، جديد و ارايه راهكارهاي موثر در عرصه استراتژي فوتبال اشاره كرد.

وي چگونگي استفاده از تكنيك‌هاي اين نوشتار در عرصه عملي فوتبال ايران اظهار كرد: بر اساس مطالب كتاب، چنان‌چه شخصيت مربي تاثيرگذار و قوي باشد، مي‌تواند تيم خوبي تشكيل دهد و تيم خوب، كمك فراواني در شكل‌گيري و تصحيح ساختارهاي ذهني ورزشكاران دارد. من اعتقاد دارم كه حضور يك روانشناس ورزشي در تيم‌هاي ورزشي كشور مانند ساير متخصصان از جمله ماساژور و فيزيوتراپ مي‌تواند بر ‌عملكرد ورزشكاران تاثير به‌سزايي داشته باشد. تيم‌هاي معتبر كشورمان با روانشناس ورزشي در ابتداي فصل همكاري مي‌كنند اما اين همكاري به صورت موقتي است و پس از مدتي، اين تعامل ادامه نمي‌يابد. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته و به ويژه اروپايي، روانشناس ورزشي به عنوان ركن اصلي و جدايي‌ناپذير در كادر مربيگري جاي دارد.

مترجم كتاب «موفقيت در مربيگري حرفه‌اي» يكي از وظايف روان‌شناس ورزشي را حضور و همراهي در تمام مراحل و تمرين‌ها ورزشكاران دانست و گفت: حضور فعال روانشناس همراه با انجام تمرين‌هاي مناسب و برقراري تمركز در تيم، نتايجي مانند جلوگيري از تنش، آشفتگي و استرس تيم را درپي دارد.

وي ادامه داد: همچنان كه بيل بسويك، مولف كتاب، در بخشي از مقدمه خود اشاره كرده است؛ موفقيت كتاب حاضر در سر‌ا‌‌‌‌‌سر جهان به نياز استفاده از روانشناسي در فوتبال تاكيد دارد. 

مترجم و كارشناس حوزه فوتبال در پايان بيان كرد: اين كتاب مي‌كوشد با تاكيد بر اصول استفاده از كارشناسان روانشناسي در عرصه فوتبال، نكات و استراتژي‌هاي تئوري موفقيت در ورزش به ويژه در عرصه فوتبال را به عمل نزديك سازد.

نخستين چاپ كتاب «استراتژي پيروزي در فوتبال؛ قدرت ذهني در فوتبال» را نشر «توپ» با شمارگان 2000 نسخه، 316 صفحه و به بهاي 7000 ريال در سال 1390 منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط