سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
معتضد به سراغ «سازمان مخفي كوك» رفت

«خسرو معتضد» كتابي را با عنوان «سازمان مخفي كوك» بر اساس حدود 800 سند مي‌نويسد. اين اثر به معرفي گروهي مي‌پردازد كه با هدف حمايت از رژيم پهلوي شكل گرفت اما در نهايت، به دليل سوء استفاده‌هاي مالي، توسط ساواك منحل شد.-

معتضد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: سازمان مخفي كوك توسط فردي به نام «علي كيا» در دوران جنگ جهاني دوم تشكيل شد. كيا در آن دوران سرگرد ارتش و تاجري بود كه براي خريد اسلحه به سوئد مي‌رفت. بي‌طرف بودن كشور سوئد در جنگ جهاني دوم و رابطه خوبش با ايران باعث شد تا ايران به واسطه اين همكاري دو جانبه، صاحب كارخانه اسلحه‌سازي و نيروي هوايي شود.

وي افزود: كيا در آن دوران تحت تأثير گروه پارتيزان‌ها در جنگ جهاني دوم قرار داشت و به همين دليل تصميم گرفت تا سازماني در مقابل حزب‌هاي توده و دموكرات كه به راحتي و آزادانه در ايران فعاليت مي‌كردند، ايجاد كند. 

پژوهشگر حوزه تاريخ ادامه داد: اين سازمان همچنين براي مقاومت در مقابل نفوذ شوروي شكل گرفت و مقاومت مردم مازندران در مقابل حزب توده فرصتي براي ترقي كيا شد.

معتضد درباره دليل انتخاب عنوان «كوك» براي اين سازمان توضيح داد: كوك مخفف لغات «كياكلا» و «كجور» است. «كياكلا» روستايي از توابع بخش كجور شهرستان نوشهر است كه علي كيا در آن به دنيا آمد.

وي افزود: هدف اصلي‌ سازمان مخفي كوك، انتقال نارضايتي‌هاي مردم به درباره شاه بود اما سازمان از همان ابتدا از هدف اوليه خود منحرف و تبديل به سازماني براي سوء استفاده‌هاي مالي شد تا آن‌كه در سال 1354 ساواك كه اين سازمان را رقيبي براي خود مي‌دانست، با جمع‌آوري اسناد بر عليه سازمان كوك، آن را منحل كرد

معتضد درباره ويژگي‌هاي كتاب «سازمان مخفي كوك» گفت: در اين كتاب نكات جالبي وجود دارند كه نشان مي‌دهند چگونه اين سازمان اسباب ميليونرشدن كيا را در خرداد سال 1331 فراهم كرد.

وي درباره منابع تدوين اين كتاب افزود: براي نگارش كتاب «سازمان مخفي كوك» حدود 800 سند در اختيار دارم و بخشي از منابع تدوين كتاب هم به مصاحبه علي كيا با دانشگاه‌ هاروارد مربوط است. اكنون در مرحله نگارش اثرم كه به سفارش موزه عبرت توسط انتشارات اين مركز منتشر خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط