محمود آموزگار در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: يكي از كالاهاي اساسي و ضروري صنعت نشر كشور، كاغذ است كه به دليل وارداتي بودن در هفتههاي اخير با فراز و فرودهاي بسياري همراه بوده است.
وي افزود: معتقدم حمايت مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد واردات كاغذ را هم شامل شود تا فعالان و دستاندركاران حوزه نشر كشور آسيب و ضرر كمتري از اين حوزه ببرند.
آموزگار با بيان اينكه گران شدن هزينههاي جانبي تاثير مستقيمي بر قيمت كتاب دارد، اظهار كرد: وضعيت كتاب در مقايسه با كالاهاي ديگر متفاوت است، كتاب كالايي است كه معمولا جزو آخرين اقلام سبد خريد مردم است و اگر قيمت آن افزايش پيدا كند، كتاب نخواندن و نخريدن را تقويت ميكند.
وي افزود: از سوي ديگر بهاي كاغذ كتابي كه ابتداي سال منتشر شده، در مقايسه با قيمت كاغذي كه اكنون براي تجديد چاپ يك كتاب بوده، افزايش بسيار زيادي يافته است، اگر ناشري موفق شده باشد، همه كتابهايش را بفروشد، مبلغ آن پاسخگوي هزينه خريد كاغذ براي چاپ بعدي كتاب هم نيست.
به گفته آموزگار، اين معادلات در دنياي نشر نشانگر زيان يك ناشر است و اگر استمرار داشته باشد ميتواند بحران مالي جدي براي آنان ايجاد كند.
دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران پيشنهاد كرد، با توجه به اهميت ذاتي موضوع كتاب، از سوي مسوولان فرهنگي و صنعتي كشور نشستهاي تخصصي و اضطراري در اين زمينه برگزار و تمهيداتي براي برون رفت از اين مشكلات انديشيده شود.
وي با ارايه تحليلي از وضعيت موجود، گفت: در شرايط فعلي دو فرض ميتوان ارايه داد؛ نخست اينكه وضعيت كنوني، موقتي و گذارست كه تاثير چنداني بر بازار ندارد، و ديگر اينكه تداوم و استمرار دارد كه به دليل زيانهاي احتمالي پيش روي ناشران بايد تمهيداتي بينديشيم.
آموزگار درباره راهكارهاي مواجه با مشكلات توضيح داد: يكي از اين راهها اين است كه با توجه به اينكه كاغذ مورد نياز ناشران عمدتا وارداتي است، زمينه وارد شدن آن به نرخ مرجع وزارت صنعت، معدن و تجارت را تامين كنيم و اين موجب ميشود بازار نشر در شرايط باثباتتري به كار خود ادامه دهد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر بهتر است از سوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، قيمت كتاب افزايش پيدا كند كه تاكنون چون اين اتفاق نظر وجود نداشته، عملي نشده است.
آموزگار با اشاره به تجربه كشورهاي ديگر در زمينه قيمتگذاري كتاب، يادآور شد: در كشورهاي غربي، كتابهاي عمومي آثاري هستند كه قيمت پشت جلد آن درج ميشود چون خيلي زود در بازار توسط مشتريان عمومي خريداري ميشود.
وي با بيان اينكه معمولا قيمت كتابهاي تخصصي و دانشگاهي درج نميشود، عنوان كرد: خريداران معمولا با مراجعه به كاتالوگ يا وبسايت ناشر ميتوانند از قيمت اين كتابها مطلع شوند، زيرا كتابهاي دانشگاهي در كشورهاي غربي در زمان طولانيتري به فروش ميرسند و در اين مدت گاهي قيمتها تغيير ميكند.
دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران قيمتگذاري كتاب در ايران را برعكس ديگر كشورها دانست و ادامه داد: ايران كاملا برعكس است و به دليل اشتياق جامعه براي آموزش، تحصيل، تحقيق و پژوهش كتابهاي دانشگاهي در زمان كوتاهتري به فروش ميرسند و كتابهاي عمومي در فرايند طولانيتري به فروش ميرسند.
آموزگار گفت: معمولا ناشران عمومي تمايلي ندارند كه قيمت كتابهاي خود را افزايش دهند، زيرا عمدتا از خطر كپيشدن آثارشان واهمه دارند و ترجيح ميدهند كتابهاي ارزانتر بفروشند تا اينكه كتابهايشان كپي شود.
به گفته وي، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران اكنون در حال تجميع نظرات ناشران حوزههاي مختلف است تا در رايزني با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به راهكار مناسب و خوبي در اين زمينه دست پيدا كند.
آموزگار تاكيد كرد: در ميان گرانيهايي كه در هفتههاي اخير بر بازار ايران حاكم شده است، فرهنگ و صنعت نشر به دليل ضعيف بودن بدنه اين صنعت و نيز كمبود نقدينگي در آستانه اضطرار قرار دارد.
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
نظر شما