معلم و فيلسوف دو طرف ماجراي فلسفه تعليم و تربيتند كه يكي در جايگاه «عمل» و ديگري در جايگاه «نظر» قرار دارد. كتاب «ديالوگ معلم و فيلسوف» نوشتاري در قالب گفتوگو ميان معلم و فيلسوفي است كه ميكوشند به پيوند نظر و عمل در اين حوزه برسند.-
وي درباره دليل برگزيدن روش ديالوگ براي شرح مطالب كتابش گفت: ديالوگ، سنتي در فلسفه است كه از افلاطون آغاز شد. من نيز به دليل ماهيت فلسفي بحث تعليم و تربيت تصميم گرفتم كه اين موضوع را در قالب ديالوگ بررسي كنم. فلاسفه و معلمان، دو قطب مهم در فلسفه تعليم و تربيتند كه يكي از آنها گرايش بسيار به تئوري و ديگري گرايش به عمل دارد.
باقري ادامه داد: در واقع، آنان از دو زاويه به امر تعليم و تربيت مينگرند و به همين دليل، امكان بروز ديالوگ ميان آنها مهياست. اين ديالوگ ميتواند به تعادل ديدگاههاي آنان كمك كند و فيلسوف را از تئوريزدگي و معلم را از عملزدگي نجات دهد. به طور كلي، فلسفه تعليم و تربيت، رشتهاي است كه دو امر نظر و عمل در آن به هم پيوند خوردهاند.
وي به طرح ديدگاههاي فلاسفه تعليم و تربيت در اين اثر اشاره كرد و گفت: فيلسوف اين كتاب، در خلال مباحش اشارههايي به آراي فلاسفه اين حوزه دارد. معلم نيز در جايگاه عمل، برخي از ديدگاههاي وي را ميپذيرد و برخي ديگر را به چالش ميكشد.
كتاب «ديالوگ معلم و فيلسوف» از سوي انتشارات علمي فرهنگي منتشر ميشود.
نظر شما