رضا حاجيآبادي، مدير انتشارات «هزاره ققنوس» در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: امكان استفاده از تبليغ كتاب در ميان ناشران دولتي و خصوصي متفاوت است. زيرا ناشر دولتي از امكانات بخش دولتي مانند رسانههاي ملي و خبرگزاريهاي دولتي استفاده ميكند يا بخشي از تيراژ كتاب توسط نهادهاي دولتي خريداري ميشوند كه اينها در معرفي و تبليغ كتاب بسيار موثرند.
حاجيآبادي، استفاده از ظرفيتهاي شنيداري و ديداري را يكي از عناصر مهم در تبليغ كتاب عنوان كرد و گفت: متاسفانه ناشران متوسط خصوصي امكان كمتري براي استفاده از اين نوع ظرفيتها دارند. به عنوان نمونه يكي از كتابهاي دفاع مقدس كه توسط ناشر دولتي منتشر شده بود به مدت 2 ماه در يك برنامه صبحگاهي صدا و سيما خوانده شد. در حالي كه اين امكان و ظرفيت بايد براي تمام ناشران وجود داشته باشد. زيرا كتابهاي خوبي در شهرستانها منتشر ميشوند كه به دليل كاستيهاي موجود در عرصه تبليغ به جامعه مخاطب معرفي نميشوند.
مدير انتشارات هزاره ققنوس با تاكيد بر اينكه گاهي شمارگان درج شده روي برخي از كتابهاي حوزه دفاعمقدس به عنوان چاپ مجدد تنها جنبه تبليغي دارند و دور از واقعيت اند، گفت: زماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ناشران كاغذ ميداد و به واسطه آن نظارت بيشتري بر شمارگان كتابها داشت اما از زماني كه قانون حمايت از كاغذ برداشته شد، ظاهرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز ضرورتي بر كنترل تيراژ كتابها نديد.
وي ادامه داد: اعلام تجديد چاپ آثار به ويژه در حوزه دفاعمقدس تنها براي تبليغ، كار نادرستي است و شايسته حوزه ادبيات پايداري نيست. زيرا در اين حوزه صداقت حرف نخست را ميزند و ناشر خصوصي و دولتي بايد صادقانه با مخاطب كتاب خود برخورد كنند.
حاجي آبادي ترسيم يك سير مطالعاتي براي كتابهاي منتشر شده حوزه دفاعمقدس را در تبليغ هر چه بهتر آثار اين حوزه مهم خواند و افزود: ميتوان گروههاي كارشناسي را زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا NGO ها تشكيل داد تا آثار را بر اساس نياز مخاطب به جامعه معرفي كنند. به واسطه همين كارشناسي ميتوان كتابهاي برجسته را به جامعه معرفي و از انتشار كتابهاي كممحتوا با ايجاد فضاي رقابتي كه خود افزايش مخاطب و تبليغ را به دنبال دارد جلوگيري كرد و پس از آن كتابهاي منتخب را خريداري و به كتابخانههاي عمومي فرستاد.
وي ادامه داد: يكي ديگر از ظرفيتهايي كه ميتوان در حوزه تبليغ آثار دفاعمقدس از آن بهره گرفت، معرفي آثاري اند كه به مرحله نخست جشنوارهها مانند جشنواره شعر دفاعمقدس يا شهيد غنيپور راه يافتهاند.
حاجي آبادي در پايان يكي از آسيبهاي وارده بر حوزه تبليغ آثار را شناخت نادرست افراد از تفاوت در تبليغ كالاي فرهنگي و تجاري دانست و گفت: تبليغ كالاي فرهنگي بايد غير مستقيم باشد و در برنامه تخصصي خود معرفي و تبليغ شود تا مخاطب براساس نياز خود از تازههاي نشر اطلاع پيدا كند.
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
نظر شما